Var tredje elev med någon form av neuropsykiatrisk funktionsnedsättning ser inte alls fram emot skolstarten och hälften anser att de inte får den hjälp de behöver av sin skola. Det visar en skolenkät som Underbara ADHD, Riksförbundet Attention och Sveriges elevråd har genomfört inför höstens skolstart.
Många känner igen sig
Dagens ETC har fått in flera mejl från upprörda föräldrar som vittnar om diskriminering i skolan, av deras barn med adhd-diagnos.
”Anna” berättar att hennes son inte fick delta i sexårsverksamheten på Katarina norra i Stockholm, för att personalen ”inte kunde garantera hans säkerhet där”.
”Annika” vittnar om att hennes son inte fick byta språkundervisning, från franska till tyska, på högstadieskolan Katarina södra i Stockholm, eftersom ”det redan gick en annan pojke med adhd i den klassen han ville byta till”.
– Finns det inte en stark förälder bakom barnet är dessa barn tämligen chanslösa, skriver Annika i sitt mejl till redaktionen.
”Lenas” dotter fick sin diagnos först till åttonde klass på högstadiet. ”Hon fixade inte alls att byta klassrum fem gånger om dagen. Flera lärare kränkte henne och till sist blev det ohållbart för henne att gå kvar. Då fick hon en plats på kommunens resursskola där hon fick ett fantastiskt stöd”, skriver hon.
Samtliga mammor i texten heter egentligen något annat.
Läs också: Pojke med adhd nekades plats på privat skola