Hoppa till innehållet

Försvarsmakten

Försvaret firar Nato och 8 mars – med kampanj för kvinnliga soldater

Svenska Dagbladets förstasida pryds av en reklamkampanj från Försvarsmakten. I bakgrunden: Arkivbild från TT.

Svenska Dagbladets förstasida pryds av en reklamkampanj från Försvarsmakten. I bakgrunden: Arkivbild från TT.

Bild: Pontus Lundahl/TT

Dagens ETC

Natointräde och internationella kvinnodagen. Det firar Försvarsmakten med en påkostad reklamkampanj som ska göra försvaret mer attraktivt för kvinnor. Historielös pinkwashing, tycker Internationella Kvinnoförbundet för Fred och Frihet. Ett viktigt ställningstagande, anser Försvarsmakten.

– Det är viktigt att göra ett statement om vart vi står vad gäller kvinnor och hur viktiga de är, säger marknadschefen Johan Landeström.

Fem stridsmålade kvinnliga soldater med varsitt kraftigt handeldvapen tittar bestämt in i kameran. Det är vad som utgör Svenska Dagbladets förstasida på fredagen. Bilden är en del av en påkostad annonskampanj som Försvarsmakten rullar ut dagen efter att Natointrädet till slut blivit ett faktum under pompa och ståt i Washington.

Vill du fortsätta läsa?

Bli prenumerant på Dagens ETC!
Om du redan är det loggar du in här .

JUST NU: Prova en vecka utan kostnad

Från

Lås upp alla låsta artiklar en hel vecka utan kostnad. Ingen bindningstid.

Läs digitalt i 3 mån

Från

Prova 3 månader digitalt till superpris. Ingen bindningstid.

Betala per år

Från

Spara upp till 1 109 kr med en årsprenumeration på Dagens ETC.

Detta ingår:

  • Tidning varje dag i veckan
  • Läs den digitalt när och var du vill
  • Läs låsta artiklar på ETC.se
  • Tillgång till arkivet på sajt och i app
  • Garanterat inga fossila annonser

Ämnen i artikeln