– Grundprincipen har varit att ta in extra personal vid arbetstoppar, men under normala förutsättningar ska bemanningen bestå av anställda, säger Daniel Börjesson, vice ordförande för Transportarbetarförbundets avdelning 2.
Enligt honom har man från deras förbund försökt att agera på ett schysst sätt, något som de inte får tillbaka.
– Det blir orättvist gentemot våra medlemmar som blir drabbade, konstaterar Daniel Börjesson, vice ordförande för Transportarbetarförbundets avdelning 2.
”Kringgå Las”
Containerhamnen är platsen för den sedermera rikskända konflikten mellan APM Terminals, APMT, och Hamnarbetarförbundet. Hamnarbetarförbundet har traditionellt haft flest anslutna av de anställda i hamnen, men Transport är det förbund som har förhandlingsrätt med arbetsgivaren.
– Man tog in bemanningsföretaget för att kringgå Las, man behöver inte ta hänsyn till företrädesrätten för anställningar eller sköta åtaganden enligt kollektivavtal. Till exempel företräde också till tillfälliga påhugg. Man använder Adecco som en lösning på problemet, sedan har det vuxit över alla bräddar, säger Erik Helgeson, förbundsstyrelseledamot i Hamnarbetarförbundet.
Onormal situation
APMT anser å sin sida att situationen som råder inte är normal och att de därför måste avvika från formuleringen om max 20 procent rörlig bemanning.
– Det stämmer att det finns en andemening som är en rekommendation. Vi har nära samarbete med Transport där vi håller de i loopen om hur det utvecklas. Vi har inga invändingar mot avtalet, men vi anser att vår situation inte är normal, därför måste vi avvika från det i den här situationen, kommenterar Anna Bergqvist, HR-chef på APMT, till Arbetaren.
Sjunkande volymer i hamnen, knutet till att kunder ser risker för konflikter, uppger Anna bergqvist som den onormala situationen. Något som från fackligt håll inte anses vara ett fullgott argument.
– Vi anser att vi har omständigheter kopplade till vår situation som gör att vi för närvarande avviker från de rekommenderade nivåerna, svarar Anna Bergqvist.
De båda fackliga organisationerna samarbetar inte i frågan på organisationsnivå, men Transports Daniel Börjesson påpekar att man talar med drabbade anställda på individnivå.
Situationen öppnar för risker i hamnen, anser facken. Personer med mer osäkra anställningar är mindre benägna att exempelvis anmäla fel, av rädsla för att bli av med jobb.
– Det skapar en kultur av rädsla som är destruktiv när den börjar få fäste, säger Erik Helgeson.