Händelsen, som Hotellrevyn berättar om, inträffade natten till den första maj i år. Den anställde som utsattes för det rasistiska påhoppet berättar för tidningen att chefen kom fram till honom när han stod tillsammans med sina arbetskamrater och skrek ”Ali Baba”. När chefen inte fick något svar upprepade hen sina ord ett par gånger.
Efter händelsen kontaktade den anställde både casinots högste chef och Hotell- och restaurangfacket, där han är medlem.
– Jag stöter på rasism i stort sett varje dag, eftersom jag jobbar med människor. Oftast från gäster, och ibland från kollegor. Men den här gången var det oacceptabelt, eftersom det kom från en chef. Dessutom inför mina kollegor, berättar den anställde för Hotellrevyn.
Skarp kritik
Fackets skyddsombud begärde att casinot skulle ta tag i problemet med rasistisk och sexistisk jargong på arbetsplatsen och vände sig till Arbetsmiljöverket, som i slutet av juni ryckte ut på en inspektion. Myndigheten ger nu facket rätt i att casinot inte gjort tillräckligt.
– Jag har själv jobbat där i tio år och vet att jargongen är både sexistisk och rasistisk. Det är så vanligt att det har blivit normaliserat. Men när en av de högsta cheferna angrep vår medlem var det droppen som fick bägaren att rinna över för oss, säger Jenny Bengtsson, ordförande för HRF i Stockholm och på Gotland.
Casinot delar dock inte bilden av att rasism och sexism är ett utbrett problem på arbetsplatsen.
– Det var ett mycket dåligt skämt, och vi har sagt till den berörde chefen att det inte är okej, säger Nina Ehnhage, informationschef på Casino Cosmopol till tidningen.
Hon vill dock inte svara på om en chef som uttryckt sig rasistiskt mot en anställd kan vara kvar.
– Det är inte min sak att besluta om det, säger hon.