Ekonomi.

2018-08-07 11:45
Tesla / Elon Musk. Bild: Andy Wong/Kiichiro Sato/AP/TT
Tesla / Elon Musk.
Puffetikett
Dagens ETC

Tesla-succéns baksida

En ny fabrik i ett tält har gjort att Tesla lyckats nå sitt eftersträvade produktionsmål. Över 5 000 bilar produceras nu varje vecka av den mer folkliga varianten ”Model 3”. Men det har sitt pris. Säkerheten kritiseras av myndigheter, facklig aktivitet förhindras, och de anställda bjuds på energidryck för att orka med.

”Precis som vår VD Elon Musk är en respekterad hjälte för grön energi och innovation hoppas jag att han också blir en hjälte för sina anställda”, skriver Tesla-arbetaren Jose Moran i ett öppet brev.

När Tesla presenterade sin billigare variant Model 3 i mars 2016 var tanken att bolaget skulle bli folkligt. Det verkade lyckas. Många gånger fler än väntat förhandsbokade bilen, 400 000 personer betalade depositionen på motsvarande närmare 9 000 kronor, vilket förändrade Tesla i grunden. Målsättningen om att producera 500 000 bilar per år 2020 ändrades, nu skulle målsättningen snabbas på och nås redan 2018.

Det innebar att 5 000 bilar skulle lämna fabriken varje vecka. I början av april i år var dock veckotakten nere på 2 000 bilar. Teslas börsvärde sjönk och stressen började sprida sig. Det var brist på batterier och problem med de robotar som skulle vara Teslas styrka genom att automatisera processen. Tesla hade dessutom miljardskulder att hantera och bolagets kreditvärdighet nedgraderades i mars i år.


BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS

Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 401 876 8


Lösningen – ett tält

Något behövde göras. På bolagsstämman i början av juni meddelade VD:n Elon Musk planerna på att bygga en ny fabrik, som skulle se till att det gick att nå de höga målsättningarna. En vecka senare la han upp en bild på Twitter som visade den nya fabriken: ett gigantiskt tält. Den första juli kunde Musk meddela att målet blev nått. 5 031 bilar hade producerats under veckan och Musk konstaterade att Tesla ”har blivit ett riktigt bil­företag”.

Den uppsnabbade processen har dock haft ett pris. Förutom att Elon Musk själv enligt egen utsago bott under sitt skrivbord den senaste tiden har de anställda fått betala, i form av långa slitiga arbetsdagar och en undermålig arbetsmiljö.

På fabriken i Fremont arbetar över 10 000 personer. 722 olyckor rapporterades in förra året och andelen allvarliga skador var 30 procent högre än i branschen i övrigt, enligt en granskning av Reveal, vars undersökning också visar att Tesla har undvikit att rapportera arbetsplatsolyckor för att förbättra sin statistik. Rapporter från den ideella organisationen Worksafe Inc tyder på samma sak, att de allvarliga skadorna har varit betydligt högre än genomsnittet de senaste åren.

Avgick i protest

När Teslas förra säkerhetsansvariga, Justine White, tillträdde blev hon chockad. Några månader in i sitt jobb blev White så orolig att hon skrev till en personalchef att ”människor blir skadade varje dag och incidenter där människor nästan blir krossade av bilar är oacceptabelt.” Efter att inte ha fått någon respons från ledningen avgick hon i protest förra året med ett meddelade om att det bara är ”en tidsfråga innan någon dör” på Tesla­fabriken.

Justine White är inte den enda som reagerat. Dussintals nuvarande och tidigare anställda har vittnat om hur strävan efter att öka produktiviteten lett till att bolaget tummar på säkerheten, och att arbetsdagarna ofta är mellan 12 och 16 timmar långa.

För att klara av arbetsdagarna dricks det kopiösa mängder energidryck. Tesla brukar bjuda personalen på Red Bull, vittnar Tesla-anställde Mikey Catura. För Bloomberg berättar han om vad han kallar ”Tesla-trappan”; Människor kommer in fulla av energi. Sedan går det ett par veckor och så ser du dem gå ut ur byggnaden stirrandes ut i luften som zombies”, säger han.

”Håll produktionen igång”

För två veckor sedan berättade anställda om hur trycket som de kände för att undvika förseningar tvingade dem att gå igenom avloppsvatten som runnit ut över golvet. Dennis Duran, berättar för Bloomberg att en gång när arbetarna vägrade blev han och hans kamrater tillsagda: ”Bara gå igenom det. Vi måste hålla produktionen igång.”

Att produktionen nu sker i ett tält har väckt nya frågetecken. Tältet har jämförts med något som annars endast skulle ha accepteras i en krigszon. De nya produktionsvillkoren har lett till att Kaliforniens myndighet för arbetssäkerhets tillsatt en ytterligare granskning av arbetsmiljön på Tesla, utöver tidigare utredningar som redan pågår.

När Tesla-anställde Jose Moran förra året gick ut med ett öppet brev konstaterade han att ”ironiskt nog är det mina kollegor som sagt att de har fått nog av långa arbetspass, också de som behöver övertidsersättningen för att klara sig ekonomiskt.” Jose Moran avslutar sitt öppna brev med att konstatera att ”precis som vår vd Elon Musk är en respekterad hjälte för grön energi och innovation hoppas jag att han också blir en hjälte för sina anställda.”

DIGITAL PRENUMERATION

FÖRSTA MÅNADEN GRATIS!

Läs alla artiklar från Dagens ETC utan kostnad första månaden. Därefter är priset 199 kronor/månad. Ingen bindningstid. Du får dessutom Dagens ETC direkt till din mejl, alla dagar i veckan. Beställ för att läsa direkt.

Genom att klicka på ”Beställ” godkänner du prenumerationsvillkoren och samtycker till att ETC-företagen hanterar dina personuppgifter

Tesla expanderar

Idag har Tesla en anläggning för bilmontering i Fremont, Kalifornien.

I början av juli kom dessutom beskedet att Tesla ska öppna en fabrik i Kina med kapacitet att bygga 500 000 bilar om året.

Kina är världens största marknad för elbilar idag, men Tesla tillhör inte det dominerande varumärket. Förra året sålde Tesla 14 799 fordon i landet, motsvarande tre procent av den batteridrivna kinesiska elfordonsmarknaden.

Tesla vill även förlägga produktion till Europa. Samtal sägs pågå med både Tyskland och Nederländerna kring ett möjligt fabriksbygge.