Hoppa till innehållet

Ekonomi

Tesla-succéns baksida

Tesla / Elon Musk.
Tesla / Elon Musk. Bild: Bild: Andy Wong/Kiichiro Sato/AP/TT

Dagens ETC.

En ny fabrik i ett tält har gjort att Tesla lyckats nå sitt eftersträvade produktionsmål. Över 5 000 bilar produceras nu varje vecka av den mer folkliga varianten ”Model 3”. Men det har sitt pris. Säkerheten kritiseras av myndigheter, facklig aktivitet förhindras, och de anställda bjuds på energidryck för att orka med. ”Precis som vår VD Elon Musk är en respekterad hjälte för grön energi och innovation hoppas jag att han också blir en hjälte för sina anställda”, skriver Tesla-arbetaren Jose Moran i ett öppet brev.

När Tesla presenterade sin billigare variant Model 3 i mars 2016 var tanken att bolaget skulle bli folkligt. Det verkade lyckas. Många gånger fler än väntat förhandsbokade bilen, 400 000 personer betalade depositionen på motsvarande närmare 9 000 kronor, vilket förändrade Tesla i grunden. Målsättningen om att producera 500 000 bilar per år 2020 ändrades, nu skulle målsättningen snabbas på och nås redan 2018.

Vill du fortsätta läsa?

Bli prenumerant på Dagens ETC!
Om du redan är det loggar du in här .

Prova en vecka

Från

Provläs alla låsta artiklar en hel vecka utan kostnad. Avsluta när du vill.

Betala per månad – halva priset

Från

Du får halva priset första månaden. Avsluta när du vill.

Betala per år

Från

Spara upp till 1 109 kr med en årsprenumeration på Dagens ETC.

Detta ingår:

  • Tidning varje dag i veckan
  • Läs den digitalt när och var du vill
  • Läs låsta artiklar på ETC.se
  • Tillgång till arkivet på sajt och i app
  • Garanterat inga fossila annonser