Sandro Scocco, chefsekonom på Arena idé och en av författarna bakom den nya forskningsrapporten Under falsk flagg, framhåller att regeringen inte kan fortsätta motarbeta det kollektiva resandet, genom mindre anslag till tågtrafiken, om de ska ta klimatomställningen på allvar.
BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 401 876 8
– Som det är nu gynnas biltrafiken mer än det kollektiva resandet, till följd av de uteblivna investeringarna på bland annat tågtrafiken. Om man ser till att kollektivtrafiken blir prisvärd och kvalitativ, då kommer folk att börja strömma över dit, säger han.
Em Petersson, kampanjansvarig för klimat och energi på Greenpeace, håller med.
– Framför allt att utsläppen från inrikesflyget fortsätter vara väldigt höga beror på att folk väljer bort tåget som färdmedel, säger hen.
Bättre än elbilar
För att folk ska börja välja tåget i stället för bilen och flyget måste det både bli billigare och mer tillförlitligt att resa med tåg, konstaterar Em Petersson.
– Problemet är att det inte satsas mer än vad det gör från statligt håll på det hållbara resandet. Tåget är en av de viktigaste lösningarna för att komma åt de fossila utsläppen från trafiken, eftersom det är ett kollektivt resande. Det berör fler människor och är därmed mer effektivt än till exempel satsningar på elbilar.
Är du besviken på regeringen för att de inte satsar mer på tågtrafiken som hållbart transportmedel?
– Vi på Greenpeace ser det som att inget av de politiska partierna satsar tillräckligt mycket. Klimatutmaningen behöver tas på ett större allvar. Det gäller inte bara regeringen, utan samtliga partier.