Ekonomi.

2017-05-08 13:15
Regeringen, med lantbruksminister Sven-Erik Bucht i spetsen, ska sälja in svenskt viltkött till den asiatiska marknaden genom en mässa i Hongkong. Men miljörörelsen är kritisk. Bild: Kin Cheung/AP/TT
Regeringen, med lantbruksminister Sven-Erik Bucht i spetsen, ska sälja in svenskt viltkött till den asiatiska marknaden genom en mässa i Hongkong. Men miljörörelsen är kritisk.

Siktet inställt på Kinas köttmarknad

I dag tar lantbruksminister Sven-Erik Bucht nästa steg i livsmedelsstrategin för att öka Sveriges export av livsmedel. Målet är att sälja in svenskt viltkött till den asiatiska marknaden genom en mässa i Hongkong.

Nu kritiseras återigen strategin för bristande miljöhänsyn.

Vill du fortsätta läsa?

Bli prenumerant på !
Om du redan är det loggar du in här.

Betala per vecka

Från

39 kr

Beställ här!

Prenumerera och betala per vecka. Avsluta när du vill.

Betala per månad

Från

139 kr

Beställ här!

Prenumerera och betala per vecka. Avsluta när du vill.

Sverige har flera exportsuccéer, som du kan se här intill, och nu satsar Sven-Erik Bucht och regeringen på att sätta upp det svenska viltet på listan över internationella delikatesser. För första gången någonsin ska Sverige närvara på den internationella livsmedelsmässan Hofex i Hongkong.


BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS

Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 401 876 8


– Hongkong är en inkörsport till hela Asien. Det är lättare att få export till många andra asiatiska länder om man börjar där, inte minst till Kina, säger Sven-Erik Bucht.

Den svenska livsmedelsexporten har, i intäkter räknat, mer än fördubblats sedan 2007 och låg för 2016 på 83 miljarder kronor. 2016 var fisk, frukt och grönsaker samt fetter, socker och kaffe och tobak extra lönsamt, och det fanns en viss minskning av exporten främst för spannmål, mjölk och mejeri oljeväxtfrön och kött. Ändå är det just kött som Sven-Erik Bucht åker till Hongkong för att saluföra. 

– Det är en produkt som jag vet att de efterfrågar. Det finns en väldigt hög köpkraft i Hongkong, inte minst syns det väldigt tydligt när man är ut bland butiker och restauranger. Viltkött är inte heller det billigaste och vi tror att det finns stor potential där, säger han.

Inte oproblematiskt

Men det finns en miljöaspekt att lyfta också. Naturskyddsföreningen anser inte att Sveriges målsättning att öka livsmedelsexporten är helt oproblematisk.

– Vi tycker att det är jättebra att man vill öka livsmedelsproduktionen, men vi ser inte att det är ett direkt egenvärde att skeppa runt mat runt halva jordklotet. Varken dit eller hit. Det är inte så smart ur ett resursperspektiv och om vi får igång stora flöden av mat så får man ta en funderare över hur resurssmart det är, säger Eva Hagström Öberg, sakkunnig om mat och jordbruk vid Naturskyddsföreningen.

Tycker du att regeringen tänker tillräckligt på miljön i sin livsmedelsstrategi?

– Nej, jag tycker att den är alldeles för vag. Dels är de målformuleringar som hela riksdagen står bakom väldigt fluffiga, dels skulle vi vilja se en högre prioritering när det kommer till att kombinera ökad lönsamhet med miljöförbättring. För det går att göra bland annat genom ekologisk produktion.

Miljöpåverkan

Främst är det transporterna som påverkar miljön, men även hur livsmedlen framställs, hur det kyls under resans gång och hur det förpackas påverkar miljön. Hongkong importerar 95 procent av alla sina livsmedel, och Sven-Erik Bucht menar att om de ändå köper in så är det bättre om de köper från Sverige, avståndet till trots. 

– Vi har ju en hållbar produktion, det finns inget land som slår Sverige i det. Framför allt är vi världsledande på miljötänk, djurhållning och djurhälsa. Vi har en väldigt hållbar produktion och en livsmedelskvalitet som är i världsklass. Det är klart att ett land som Hongkong inte kan ta fram egna livsmedel och måste importera och då är det bra för Sverige om vi får exportera. Det skapar jobb, säger Sven-Erik Bucht.

Hur ser du på miljöaspekten?

– Vill vi vara med på den asiatiska marknaden där de efterfrågar hållbara livsmedel av högsta kvalitet så är det klart att vi inte ska tacka nej till det här. Vi ska exportera, det skapar jobb i Sverige. 

Hofex

Hofex är en internationell livsmedelsmässa med 40 000 inköpare från dagligvaruhandeln och matservicesektorn i Hongkong, Taiwan, Japan, Kina, Malaysia, Singapore och Vietnam. Totalt ställer 2 500 utställare ut på en yta av totalt 65 000 kvm. Det är första gången som Sverige ställer ut på mässan och målet är att öka intresset och synligheten för svensk livsmedelsexport.

Källa: Business Sweden

Relaterade artiklar