Ekonomi.

2014-03-27 15:41
Egen produktion. Anders Hjelm med dottern Signe framför deras solcellsutrustade hem.  Bild: Thea Holmqvist
Egen produktion. Anders Hjelm med dottern Signe framför deras solcellsutrustade hem.

”Satsa på solcellsbidrag istället för fossilt”

Uppsalabon Anders Hjelms hör till dem som fått solcellsbidraget under de senaste åren. Han tycker att Dagens ETC:s siffror om skattesubventioner till fossila bränslen är anmärkningsvärda.
   – Pengarna skulle kunna användas så mycket bättre.

Vill du fortsätta läsa?

Bli prenumerant på !
Om du redan är det loggar du in här.

Betala per vecka

Från

39 kr

Beställ här!

Din prenumeration på Dagens ETC förnyas varje vecka. Avsluta när du vill.

Betala per månad

Från

139 kr

Beställ här!

Din prenumeration på Dagens ETC förnyas varje månad. Avsluta när du vill.

Solen skiner och en av årets högsta noteringar har gjorts från solcellerna på taket. De sattes upp i höstas och IT-teknikern Anders Hjelm och hans familj följer med spänning energi­produktionens utveckling.

– Vi kan se produktionen timme för timme, det är spännande, säger Anders Hjelm och visar upp en app han har i telefonen.

I den syns gröna staplar som visar hur solens strålar tas tillvara av solcellerna. Det var Anders bror som inspirerade till cellerna på taket. Han bor i Japan och monterade liknande för några år sedan.

– Jag lockades av tekniken och tänkte att det vore bra att ha för att få billigare el.

Totalt har han 32 solcells­paneler på taket som enligt en energikalkyl ska generera 7 000 kilowatttimmar per år. Det är en dryg tredjedel av den el som behövs för Anders hushåll.

– Vi kommer nog att gå plus på investeringen om tio-femton år.

”Känns märkligt”

Anders Hjelm blir förvånad när han får höra att Sverige varje år subventionerar 26 miljarder till fossila bränslen, medan bara 12,3 miljarder går till förnyelsebar energi. Det innebär att varje hushåll skattesubventionerar kol, olja och gas med mer än 500 kronor i månaden.

– Jag kan förstå att vissa inrikesflyg behöver subventioneras för att hålla liv i landsbygden, exempelvis flyget till Arvidsjaur där en av mina vuxna döttrar bodde tidigare. Men att andra kommersiella verksamheter slipper betala den skatt som vi privatpersoner betalar för fossila bränslen, det har jag svårt att förstå.

Han tycker att pengarna ska omfördelas, så att stödet till uppsättning av solcellerna skulle blir högre, samt att det bör införas en nettodebitering av producerad el. Idag måste solkraftsproducenterna själva hitta ett elbolag som vill köpa överskottselen, vilket kan vara svårt. Den skattereducering som solel-producenter kan få och som regeringen presenterade nyligen tror han inte heller på.

– Den gäller bara privatpersoner, inte bostadsrätts- och idrottsföreningar som vill sätta upp solceller. Det innebär en förlust av många fina tak.

Generellt menar han att systemet för solceller är krångligt, något som försvårar för producenterna.

– Kan människor känna att den el de producerar faktiskt kommer tillbaka och att det inte är en stor investering så tror jag det finns många människor som kan tänka sig att sätta upp solceller.

Arbetat på Krav

Familjens intresse för miljön har vuxit fram med åren. Anders fru Åsa arbetar med ekologiska certifieringar för livsmedel och har tidigare arbetat för Krav. Matfrågan har varit central i hemmet länge, men på senaste tiden har de velat göra mer.

– Det känns dumt att smutsa ner världen och slösa på resurser som kommer att ta slut, exempelvis fossila bränslen, säger Anders.

Leasar en elbil

För ett och ett halvt år sedan köpte de en biogasbil och sedan februari står även en elbil på gården. Den är leasad av Anders arbetsplats. I annat fall hade det inte varit möjligt.

– Elbilarna är alldeles för dyra för privatpersoner att köpa. För mig blir inte kostnaden så hög varje månad eftersom leasningskostnaden ryms i mitt löneutrymme.

Ett större stöd till elbilar är ytterligare en av de insatser han tycker skattesubventionerna ska gå till istället för till verksamheter som drivs av fossila bränslen.

– Målet är att Sveriges fordonsflotta ska vara fossilfri 2030, när ska de börja arbeta för att nå det målet om inte nu?