Ekonomi.

2020-06-09 12:25
Puffetikett
Dagens ETC

EU vill satsa på hållbara konsumentprodukter

Uppkopplade apparater som fortsätter lyda tillverkaren mer än köparen har uppmärksammats mer i USA än i Europa. Här har konsumenter större rättigheter. Men frågan är om EU på allvar tänker förändra maktbalansen mellan företag och kund. 

Vill du fortsätta läsa?

Bli prenumerant på Dagens ETC!
Om du redan är det loggar du in här.

Betala per vecka

Från

39 kr

Beställ här!

Din prenumeration på Dagens ETC förnyas varje vecka. Avsluta när du vill.

Betala per månad

Från

139 kr

Beställ här!

Din prenumeration på Dagens ETC förnyas varje månad. Avsluta när du vill.

Både bilar och traktorer omfattas av EU-lagstiftning som garanterar rätten att reparera, vilket gör att tillverkare måste dela med sig av nödvändiga program. Men de försöker fortfarande styra kunderna mot sina egna verkstäder.

– En del nya bilar varnar själva när det är dags för service eller byte av någon del, och då kan det dyka upp en knapp som går direkt till att boka tid på en officiell verkstad, så de försöker “knuffa” ägaren i en viss riktning, säger Thomas Oppsomer från kampanjen Right to Repair Europe.

Apple tvingades backa

Datorer och mobiltelefoner omfattas inte av samma skydd. Apple blev dock stämda i flera länder, bland annat Norge, när en uppdatering 2016 blockerade alla telefoner som bytt skärm hos en oberoende reparatör, som blev känt som kontroversen kring ”felmeddelande 53”. Företaget backade senare och aktiverade telefonerna igen.

”Planerad urmodighet”

Ett nytt EU-direktiv om ”plan för en cirkulär ekonomi” skulle i teorin kunna göra hushållsapparater och elektronikprylar enklare, billigare och friare att reparera.

– Det säger att man vill göra slut på kulturen med ”planerad urmodighet” och att målet ska vara att all hemelektronik är reparerbar, uppgraderbar och hållbar under en längre tid, men det återstår att se hur mycket av det som omsätts i praktiken, säger han.


Prenumerera på Dagens ETC:s nyhetsbrev