Ekonomi.

2017-08-08 16:00
Bild: M. Spencer Green/AP, Jacquelyn Martin/AP, Canada Oil Sands Community, Mark Schiefelbein/AP

8 exempel på pinkwashing

Hyckleri kommer i många färger. ”Pinkwashing” myntades som en kritik mot företag som skyltade med rosa band samtidigt som de sålde produkter med cancerogena ämnen.

I dag förknippas termen också med marknadsföring mot hbtq-personer. Sälj grej med gay, helt enkelt. Både varor och idéer.

Dagens ETC listar åtta exempel på dubbelmoral i rosa skrud.

Obamas dubbla måttstockar

Bild: M. Spencer Green/AP, Jacquelyn Martin/AP, Scanpix

”I stället för att ge oss på våra homosexuella bröder och systrar kan vi använda lagarna för att skydda dem.” Expresident Barack Obama riktade i samband med vinter-OS i Sotji 2014 återkommande kritik mot Rysslands inställning till hbtq-frågor. Gott så.

Däremot finns det inga liknande Obama-citat att hitta när det gäller hbtq-personers rättigheter i Honduras, Saudiarabien och Förenade Arabemiraten  – som alla är allierade med eller viktiga handelspartners till USA.


BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS

Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 401 876 8


Stora kunder har alltid rätt

Bild: Mark Baker/AP, Mark Schiefelbein/AP

Prat är billigt, som de säger på andra sidan Atlanten. Vilket också gäller i Stilla havet. Närmare bestämt för teleoperatören Telstra i Australien, som 2016 uttalade stöd för samkönade äktenskap, bara för att genast dra tillbaka det så fort Australiens Katolska kyrka, en av bolagets kunder, skrivit till Telstra och gett sina synpunkter på homosexuella vigslar.

”Vår ståndpunkt har inte ändrats”, förklarade en talesperson för Telstra. Men eftersom frågan skulle behandlas i parlamentet valde företaget, av ”respekt för kunder och aktieägare” och deras rätt att ”forma sina egna åsikter” att inte längre delta i diskussionen.

Retorik möter verklighet

Bild: Rob Griffith/AP

2016 uppmärksammade australiska hbtq-organisationen OII att övergrepp mot intersexuella personer, det vill säga individer där anatomin inte entydigt kan kategoriseras som manlig eller kvinnlig, fortsätter att begås.

Övergreppen omfattar bland annat ofrivillig sterilisering och kirurgisk könskorrigering. Detta trots myndigheternas retorik om att säkerställa jämlikheten och värdigheten för hbtq-personer och intersexuella.

Allt ljus på något annat

Bild: Mark Lennihan/AP

Att pinkwasha kan lika gärna innebära att fokus riktas på hbtq-personer för att inte strålkastarljuset dröjer kvar för länge vid något annat. Till exempel passade amerikanska klädkedjan JC Penney på att lansera en hbtq-anpassad reklamkampanj efter att företaget aviserat ett stort nedskärningspaket inklusive mängder med uppsägningar.

Oljelobbyns dubbla dubbelmoral

Bild: Canada Oil Sands Community

Kanada, 2011. På en reklamaffisch ses två kvinnor kyssa varandra. Copytexten bredvid frågar ”Varför skaffar vi olja från länder som inte tycker lesbiska är heta?” Avsändare är Ethical Oil Institute. Syftet är lobbying för att sluta köpa saudiarabisk olja.

Förutom att kampanjen knappast lär ha vunnit några reklampriser inställer sig två frågetecken. Ett är att bakom Ethical Oil Institute står en grupp kommunikatörer som tidigare bland annat propagerat mot samkönade äktenskap, mot rättigheter för transsexuella samt försökt tvätta bort hbtq-referenser i myndighetsdokument. Ett annat är att kanadensisk tjäroljeindustri är en av världens största miljöbovar.

SD:s kognitiva dissonans

Bild: Claudio Bresciani/TT

Om ”homosexuella ser sig om efter en försvarare av västerländska, demokratiska grundvärden” så ”fyller Sverigedemokraterna en unik och mycket viktig roll i samhället”. Så skrev Sverigedemokraternas Jimmie Åkesson i Aftonbladet 2010.

Men att partiet på högsta nivå säger sig värna hbtq-personers rättigheter hindrar inte kommunpolitiker – som Willy Christiansson i Härryda – från att anse att homosexuella borde ”lobotomeras”. Vilket SD:s riksdagsledamot Hanna Wigh å sin sida kommenterade för tidningen Expo med: ”Jag märker inget problem med homofobi, utan tvärtom. Jag skulle vilja påstå att vi är det hbt-vänligaste partiet.”

Israel gör skillnad på folk och folk

Att Israel länge berövat palestinier deras mänskliga rättigheter hindrar inte landet från att marknadsföra sig som en hbtq-vänlig oas – med hänvisning till just allas mänskliga rättigheter – i en region fylld av ”homofoba och repressiva arabstater”. En retorik som ger staten ett extra slagträ när det gäller attityden mot sina grannar. Samtidigt som Israels propagandamaskineri gärna pekar ut palestinska hbtq-personer som ”offer” har myndigheterna hittills inte lyft ett finger till stöd för palestinska hbtq-personer.

Extra pikant är att attacker och våldsdåd mot judiska hbtq-personer i Jerusalem och Tel Aviv gärna tystas ned av medierna och myndigheter för att inte förstöra bilden av gayvänliga Israel.

Å andra sidan bör det tilläggas att hbtq-personer i Israel åtminstone formellt sett har rättigheter som de inte åtnjuter någon annanstans i Mellanöstern, där homosexuella riskerar fängelse eller dödsstraff.

EDL åker snålskjuts på Pride

Bild: Lise ÅseruD/TT, Bas Czerwinski/AP

Aggressivt islamofobiska Defence League-rörelsen har sedan många år försökt inkludera minoriteter som har anledning av känna sig hotade av islamiska extremister.

Inom engelska EDL – mestadels befolkat av hårdföra fotbollshuliganer – har avdelningar för både judar och hbtq-personer bildats. Men under Tampere Pride i Finland 2012 brydde sig inte finska DL-fraktionen ens om att upprätthålla skenet, berättar tidningen Expo.

När FDL:s talesperson Mimosa Koiranen försökte delta i Prideparaden – som han för övrigt kastades ut från – slutade det med att han fick försvara tilltaget inför de egna medlemmarna, som inte alls satte hbtq-rättigheter särskilt högt på dagordningen.

DIGITAL PRENUMERATION

TVÅ VECKOR GRATIS!

Läs alla artiklar från Dagens ETC utan kostnad första två veckorna. Därefter är priset 199 kronor/månad. Ingen bindningstid. Du får dessutom Dagens ETC direkt till din mejl, alla dagar i veckan. Beställ för att läsa direkt.

Genom att klicka på ”Beställ” godkänner du prenumerationsvillkoren och samtycker till att ETC-företagen hanterar dina personuppgifter

835 

Så många miljarder dollar, motsvarande nästan 6 800 miljarder kronor, uppskattades den globala ”hbtq-marknaden”, det vill säga hbtq-personers köpkraft, vara värd 2016.

1892

Det året gavs världens första gaymagasin, tyska Der Eigene, ut.

1994

Det året lanserade svenska Ikea en reklamfilm med ett samkönat par i huvudrollen. Filmen var en av de första att använda sig av ett samkönat par i reklam riktad till allmänheten. Ändå kan filmen betraktas som ett ”pinkwashing light”, med tanke på den stereotypa framställningen av karaktärerna.