Kultur & Nöje.

2015-12-05 15:00
  • Anton Borgström i en annan verklighet.
    Anton Borgström i en annan verklighet.

Virtuell verklighet är här (igen)

Virtual reality spås bli nästa stora grej inom film och tv, där 3D-upplevelsen tar ytterligare ett steg genom att introducera 360 graders perspektiv med möjlighet att själv styra kamerans vinkel. 

ETC har sett den första svenska filmen i formatet – och golvats.

Före visningen är jag skeptisk och ställer kritiska frågor. Virtual reality, är inte det bara en fluga? Men när jag sätter på mig headsetet och filmen rullar igång suger det till. Verklighetskänslan är så stark att jag efter ett par sekunder måste koncentrera mig för att påminna mig om att den värld jag just stigit in i inte sker på riktigt. 

Filmen heter The Room och är enligt skaparna Samuel Härgestam och Svante Fjaestad den första svenska filmen gjord helt i virtual reality (ofta förkortat VR), det vill säga inspelad i 360-grader och med tredimensionell ljud och bild. 

Plötsligt står jag i en rå källarlokal med en mörk dörröppning på andra sidan rummet. Lysröret i taket blinkar och en vattenkran droppar omisskännligt. Såväl ljud, ljus som rörelse känns precis som i verkligheten – när jag vrider på huvudet och tittar upp i taket följer sinnevärlden med, så att säga. Och hjärnan luras snabbt att lita på intrycken.

Jag hör ett ljud till höger om mig, vänder mig instinktivt om och inser att det finns ytterligare en dörröppning i rummet. Framför den sitter en liten flicka på golvet med ryggen vänd mot mig och leker med något. Hon vänder sig om. Hjärtat slår tre extra slag. Hade det här varit en dröm hade jag vaknat vid det här laget, men när flickan nu försvinner och ljuset plötsligt släcks höjs pulsen bara ytterligare och världen utanför försvinner ur medvetandet. 

”Har inte klarat av att se klart”

Skräckfilmen är bara två minuter lång, men när den är slut är jag osäker på om någon tagit mig i armen under visningen eller om det bara var inbillning. Och frågan känns direkt löjlig – att bli nypt i armen borde ju vara ett säkert sätt att skilja dröm från verklighet – men nu är jag osäker. 

– Jo, säger Samuel Härgestam och ler nöjt, jag tog dig i armen precis på slutet.

Han jämför sensationen som många upplever när de ser en riktig VR-film för första gången med bröderna Lumières filmvisning 1895, då vissa biobesökare rusade ut ur salongen i tron att ett tåg faktiskt kom farande mot dem.

– Ungefär hälften av dem vi visat filmen för har tyckt att formatet varit väldigt häftigt, den andra hälften har varit tvungna att ta av sig headsetet för att det varit så intensivt. De har inte klarat av att se klart, säger han.

När de nya VR-headseten från Oculus Rift började utvecklas för lite över ett år sedan blev Samuel Härgestam och Svante Fjaestad nyfikna och ville testa att skapa eget innehåll i formatet. Men att spela in film insåg de snabbt var outforskad mark och de var tvungna att uppfinna inspelningstekniken helt på egen hand. Försöket gav blodad tand och nu har de startat studion Redstone VR, som nu inriktar sig helt på virtual reality-film.

Stora tekniska utmaningar

Virtual reality var på tapeten redan på 80-talet. Till att börja med inom science fiction-genren, där den snabba teknikutvecklingen gjorde att fantasierna flödade om internetsurfing i virtuella 3D-världar där användarna skulle röra sig fysiskt genom informationsflödet. 

Riktigt så blev det ju inte och med tiden falnade drömmen om att ersätta den vanliga analoga världen med en virtuell. I början på 90-talet försökte det japanska datorspelsföretaget Sega blåsa liv i den på nytt med sitt headset VR-1, som lanserades med buller och bång men som också blev mest en besvikelse. 

Såklart. Tekniken på den tiden var inte ens i närheten av att leverera något som liknande en virtuell värld. Många som testade de tidiga modellerna insåg också vilka enorma tekniska framsteg som krävdes för att simulera en känsla av tid och rum. 

Men 30 år senare har utvecklingen nu alltså börjat komma ikapp 80-talets science fiction. Sedan VR-företaget Oculus Rift förra året köptes av Facebook för hela 14 miljarder kronor har många fått upp ögonen för den gamla flugan. Bland de stora elektronikföretagen pågår nu en kapplöpning för att få ut VR--headsets på marknaden och flera konsumentversioner har lanserats inför julhandeln. 

”Nästa stora grej på export”

De stora satsningarna sker främst i datorspelsbranschen, men också inom film-mediet rör det på sig. Flera filmstudior har startat under det senaste året, och tunga namn som Steven Spielberg och Peter Jackson har börjat experimentera med film för VR. 

Fortfarande återstår stora tekniska utmaningar, exempelvis att röra sig mellan olika rum och hoppa mellan olika perspektiv utan att tittaren ska bli illamående. Och för att betraktaren själv ska kunna röra sig fritt i rummen och se saker ur olika vinklar krävs en teknik som ligger långt fram i tiden. Därför är det kanske främst inom sport, teater och dokumentär som virtual reality spås få sitt första stora publikgenombrott, där kameran är stationär och gör så att alla kan åskåda från bästa platsen. 

Redstones nästa projekt efter The Room är just en dokumentär tillsammans med Tensta Gospel Choir som ska gå att se i VR i vår.

Läs vidare på nästa sida: Virtual Reality i årtal

PRENUMERERA PÅ ETC HELG

Den här artikeln kommer från veckans ETC Helg.
Vill du prenumerera för under 16 kronor numret?
Här kan du teckna en prenumeration.

Läs vidare på nästa sida

Virtual Reality

Samlingsnamn för rörlig bild i 360 graders perspektiv med möjlighet att själv styra kamerans vinkel genom att vrida på huvudet eller på annat sätta röra kroppen. 

Ett flertal VR-headset är på väg ut på marknaden i vinter, bland annat Sony Playstation VR, Oculus Rift och HTC Vive. 

Det finns även ett antal varianter på VR-adaptrar som kan användas ihop med smarta mobiltelefoner, till exempel Samsung Gear VR och Googles glasögon i kartong, som bara kostar 100 kronor.