Kultur & Nöje.

2017-11-06 01:03
  • ”Jag tar in allt jag läser på samma sätt, har aldrig gjort någon skillnad. Jag läser Spindelmannen och Strindberg på samma vis. Är det bra så är det bra”, säger Mattias Alkberg.  Bild: Pär Olofsson
    ”Jag tar in allt jag läser på samma sätt, har aldrig gjort någon skillnad. Jag läser Spindelmannen och Strindberg på samma vis. Är det bra så är det bra”, säger Mattias Alkberg.
  • Mattias Alkbergs  teater/rock-föreställning  ”Personer” på Pustervik 2015. Bild: Björn Larsson Rosvall/TT
    Mattias Alkbergs teater/rock-föreställning ”Personer” på Pustervik 2015.

Mattias Alkberg: ”Sverige är ett stort land. Det är klart att vi kan ta emot fler flyktingar.”

Mattias Alkbergs senaste skiva behandlar teman som åldrande, vintern i Luleå och flyktingmottagande. Till ETC säger han att Sverige måste sluta utvisa barn till krigets Afghanistan.

”Sverige är ett stort land. Det är klart att vi kan ta emot fler flyktingar.”

 

Anarkisten, poeten, popsångaren och punkaren Mattias Alkberg är högaktuell med ny skiva, en två månader lång Sverigeturné samt har nyligen mottagit Konstnärsnämndens tioårsstipendium. Om tillkomsten av den nya skivan ”Åtminstone artificiell intelligens” skriver han i sin blogg: ”Det var mitt i vintern och jag gick som jag brukar mellan Svartöstan och Örnnäset och lyssnade på Harmonia och Can och massa andra grejer och tänkte hur jag ville göra en skiva om vintern prick här, med monotonin, snön och järnverket och allt.”


BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS

Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 401 876 8


ETC träffar Mattias Alkberg i samband med soundcheck inför konserten i Stockholm. Vi slår oss ned i varsin skinnfåtölj i logen och Alkberg ursäktar sig för sina rödsprängda ögon och lite sorgsna uppsyn.

– Vi spelade i Luleå igår och det blev fest efteråt, så jag är lite bakfull idag.

”Så känns vintern i Luleå”

Om det ovan citerade blogginlägget säger han att det mest gjordes för att beskriva hur sådana skapandeprocesser går till.

– Ofta ska man skriva någon presstext och förklara sig kortfattat, och så är det det som gäller sedan. Jag tänkte att det finns ju massor av orsaker till att det blir som det blir, och det jag skrev var inte heller särskilt fullständigt. Men ja, så var det ungefär. Det började med att vi jammade på några riff och jag tänkte att vintern i Luleå känns så. Men det enda som är kvar av den ursprungliga idén är texten till ”Kvicksilver”, säger Mattias Alkberg.       

Du skriver också där att du lagt ned mer arbete på texterna den här gången. Hur då?

– Jag har jobbat mer med dem i jämförelse med det vi gör i mitt punkband Södra Sverige. Med Södra Sverige gör jag texterna på plats, det går väldigt snabbt och ska vara spontant.   

Texten till singeln ”Obeskjuten” från den nya skivan tar upp frågan om flyktingdöden på Medelhavet, ett ämne som kändes viktigt för Alkberg att skriva om, men som i och med sin allvarsamma tyngd också var svårt att få ur sig.

– Ja, den handlar om flyktingarna som flyr över Medelhavet, men även om hon SD-apan som sa att man borde ligga på Öresundsbron och skjuta prick på dem när de kommer. Det var en svår text att skriva, som satt jävligt långt inne, och låten i sig är ganska smörig, så jag fick lite ångest över det. Jag kände att jag gjorde det som Pistols sjunger om: ”A cheap holiday in other peoples misery.” Men jag vet inte, jag ville ändå göra det. Det kändes viktigt på något sätt.    

Du är ju väldigt politisk i vissa av dina låtar. Varför är du det?

– Det är lite olika. De politiska låtar vi gjorde med BQ (The Bear Quartet, red.anm.), det var de texter som var minst genomtänkta. Det var bara ren ilska som vi gick på då. Vi hade någon tanke när jag gjorde ”Tunaskolan”, att det är mycket svårare att skriva om vad man tycker än om vad man känner. Folk tror ofta att det svåraste är att blotta sina känslor, men då kan ju ingen säga emot en liksom. När jag tycker eller påstår någonting däremot, det är ju då man öppnar för att få en smäll.       

När Södra Sverige släppte sin debutplatta 2014 ville Mattias Alkberg skriva in sig själv i ett politiskt vänstersammanhang som han kände var starkt och livskraftigt just då.         

– När vi gjorde den skivan med ”Nöff nöff” och de där låtarna, det var ju mer så då, att det kändes viktigt att den kom ut innan valet. Jag ville tillhöra eller åtminstone visa att jag sympatiserade med den vänstervåg som kändes ganska stark just då. Jag identifierar ju mig själv som en politisk människa.   

Senast du intervjuades av ETC var just under den perioden. Du sa i den intervjun att du ville ”testa om feminismen var viktigare än socialismen”. Vad kom du fram till?

– Jag tänker att feminismen är ännu mer grundläggande än socialismen. Feminismen är ju egentligen ingen politisk idé, utan den handlar om mänskliga rättigheter helt enkelt. Socialismen är ju mer något av en samhällsmodell. Jag kom väl fram till det och jag röstade på Fi då med.

Den viktigaste politiska frågan inför det stundande riksdagsvalet nästa år anser han är att Sverige måste ta hand om fler flyktingar samt låta de ensamkommande barnen och ungdomarna från Afghanistan få stanna. Något som han även tar upp med publiken under kvällens konsert.

”Vi kan inte hålla på och utvisa barn! Vi behöver ta ansvar och se till att de känner sig hemma här i Sverige! Det är ett stort land. Folk ryms exakt överallt. Vi skulle kunna släppa ned hela England, hela ön i Jämtland, och ingen skulle ens märka något. Så det är klart att vi kan ta emot fler flyktingar”, säger han innan han sparkar igång ”Obeskjuten”, och publiken på Kägelbanan jublar åt orden.

Mattias Alkberg

Aktuell med soloskivan ”Åtminstone artificiell intelligens”, samt Södra Sveriges album ”Rak kant”, som släpptes i somras.

Dessutom har han nyligen mottagit Kulturnämndens tioårsstipendium.