Kultur & Nöje.

2017-06-20 13:00
  • Bild: Erik Nylander/TT / Skärmdump
  • Hashtaggen #jesuischarlie satte i gång en debatt om vilka liv som var värda att sörja. Bild: Lionel Cironneau/AP
    Hashtaggen #jesuischarlie satte i gång en debatt om vilka liv som var värda att sörja.
  • Facebook uppmuntrar nu användarna att skapa egna motiv. Bild: Erik Nylander/TT
    Facebook uppmuntrar nu användarna att skapa egna motiv.
  • En simulerad version av ett Facebook-filter med den iranska flaggan. Bild: Lennart WittstocK/cc0
    En simulerad version av ett Facebook-filter med den iranska flaggan.

Därför slutar Facebook med solidaritetsflaggor

Användare ska själva bestämma vilka de visar solidaritet med.

Det vill Facebook, som efter kritik slutat marknadsföra sina egna bildfilter i samband med bland annat terrorist­attacker.

När samkönade äktenskap infördes i hela USA sommaren 2015 kryllade Facebook av regnbågsflaggor. I samband med lagändringen hade företaget lanserat en ny funktion som tillät användare att sätta ett flaggfilter på sina profilbilder. 26 miljoner användare tog tillfället i akt att visa sitt stöd för den nya lagstiftningen genom att lägga ett regnbågsdis över sina profilbilder.


BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS

Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 401 876 8


Samma höst skakades Paris av terroristattacker och 130 personer omkom. Facebook marknadsförde sin flaggfunktion igen och snart fylldes den sociala medieplattformen med den franska trikoloren.

Men lika snabbt ifrågasattes den tänkta solidaritetshandlingen från flera håll. Dagen före hade terrorister dödat 40 personer i ett bombdåd i Beirut, men Facebooks flaggfunktion erbjöd ingen libanesisk flagga. Likaså saknades för Beirut­ den ”safety check”-funktion som många använde i Paris för att visa att de var i säkerhet, något som tidigare bara hade varit tillgängligt vid naturkatastrofer.

Var det verkligen solidariskt att bara använda den franska flaggan i sin profilbild när så många städer utanför Europa också drabbades av terrordåd? Var olika liv inte lika värda att sörja?

Debattvågorna gick höga, ­precis som de gjort om hash­taggen #jesuischarlie efter attacken på tidningen Charlie Hebdos redaktion i januari samma år.

Kan skapa egna motiv

Till följd av kritiken har Facebook hållit sig från att marknadsföra sina egna flaggfilter, enligt tidningen Business ­Insider.

I stället uppmuntrar Facebook nu användare att ­utnyttja ett filter där de kan ­skapa sina egna motiv, vare sig det är ­flaggor ­eller andra symboler relaterade till deras hjärtefrågor. Men hittills har inga användargenererade motiv varit lika populära som Facebooks egna.

Gör som våra vänner

Använder inte våra Facebook­vänner filter i sina profilbilder är det inte troligt att vi själva gör det heller.

Enligt en studie från 2015 är det först efter att vi sett åtta vänner ändra sina bilder som det blir troligt att vi själva gör det, skriver nyhetssajten Live­Science.

Samtidigt är det som enskild Facebookanvändare svårt att få en helhetsbild av hur populära flaggfilter egentligen är numera. Den omskrivna åsiktskorridoren som Facebooks algoritmer skapar kan, lite hårdraget, innebära att ditt flöde är ett hav av flaggor, eller att det i stället bara innehåller kritik av sagda flagganvändning.