Kultur & Nöje.

2017-11-23 15:23
Erika Petersson, känd på Twitter som Drottningen i kassan, gör bokdebut. Bild: Johan Karlsson
Erika Petersson, känd på Twitter som Drottningen i kassan, gör bokdebut.

Arbetarskildring från matbutiken

I fem års tid har Erika Petersson twittrat om sitt jobb i en matbutik under aliaset Drottningen i kassan, där hon har cirka 30 000 följare. Nu kommer hennes bok med samma titel.

”Min förläggare kallar den för en arbetarskildring, det kanske är att ta i, men på ett sätt stämmer det för jag skriver utifrån ett underifrånperspektiv.”

Vi har alla mött dem, hälsat på dem, ignorerat dem, varit dem och skämtat med dem. Det handlar om kassapersonalen som jobbar i närmaste matbutik. Men hur personerna som arbetar inom detta serviceyrke betraktar sina kunder, alla konstiga möten och deras relation till god service är det inte lika många som tänker på – eller bryr sig om. Men det gör kassörskan Erika Petersson i nya boken ”Drottningen i kassan”.


BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS

Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 401 876 8


Fylld med humor

Det är en rolig bok fylld med reflektioner om hur kunder beter sig och vad de förväntar sig av sin kassapersonal.

– I första hand är det en humorbok, den är fylld med skämt. Men den kan också, beroende på vem som läser den, uppfattas som politisk. Min förläggare kallar den för en arbetarskildring, det kanske är att ta i, men på ett sätt stämmer det för jag skriver utifrån ett underifrånperspektiv, säger Erika Petersson.

Det började med att hon skrev om något roligt som hade hänt på jobbet, om en jobbig kund som sagt något orimligt eller ett barn som glömt vad hen skulle handla. När Erika Petersson fick uppskattning för sina inlägg startade hon Twitterkontot Drottningen i kassan och följarskaran växte.

– Jag tror att många tycker det är roligt att läsa om det här eftersom många har haft liknande yrken. Det är något som är ganska universellt, du behöver inte jobba i en matbutik, du kan jobba som telefonförsäljare eller som servitris. Det finns hur många sådana jobb som helst där du har som arbetsuppgift att du måste bemöta folk som inte har för avsikt att vara trevlig mot dig.

– Alla har något att berätta. Det här märks när man sitter ett gäng och pratar om något som hänt på jobbet. Då finns det alltid någon som har en liknande historia. Det är något som alla kan samlas kring och det blir väldigt roligt.

Subtil maktobalans

Att känna sig nedvärderad på grund av sitt jobb är något Erika Petersson upplevt flera gånger i sin yrkesroll, utan att någon sagt något direkt till henne. Istället beskriver hon det som en subtil maktobalans. Det var först när en klickbetes-sida la upp några av hennes Twitterinlägg och Erika Petersson läste Facebook-kommentarerna som hon blev varse om ett uttalat förakt mot servicepersonal.

Flera skrev om att hon ”bara är en kassörska” och en person skrev att ”Ja, det märks ju att hon bara är en kassörska som aldrig tänker avancera”.

– Just i den där kommentaren, där får man det så himla svart på vitt. Att det här är en utbredd tanke som finns hos folk om oss som jobbar inom serviceyrken. Den har inte visat sig så tydligt förrän jag läste det där.

– Jag tror att den synen på servicepersonal handlar om att det är ett jobb man kan få utan att man har en utbildning. Jag tror att det sätter en prägel på vad folk tycker och tänker. Att det inte är ett riktigt eller bra jobb, att det skulle vara enkelt.

För Erika Petersson blev det svårt att strunta i kommentarerna eller att försöka se det roliga i dem.

– Det är svårt att inte ta sådant personligt. Det är så mycket en identitet för mig, eftersom jag har jobbat inom det här yrket ganska länge. Och jag har så många kompisar som jobbar inom samma yrke. Jag känner mycket med den här branschen.

”Extrem konflikträdsla”

Även om temat i boken bitvis är allvarligt så är ”Drottningen i kassan” en rolig bok. Där finns listan över saker som kunder tror att personalen vet, kan och gör. Som att kunna berätta vilken vaniljsås som är godast eftersom de testar alla produkter i butiken. Där finns skämten som kunder tror är roliga men som inte är ett dugg unika, och där finns kapitlet om god service, som handlar om en argglad dam som ville köpa sylta, men den var slut.

Ett missförstånd senare erbjuder sig Erika Petersson att två dagar senare komma hem med sylta till damen. Något som bäddar för komik.

– Det är en helt sann berättelse. Men det grundar sig i min extrema konflikträdsla. Jag fattar att jag är en del i att det som hände hände. Jag antar att inte alla skulle göra likadant. Men jag tycker verkligen att hon fick god service.