Inrikes.

2015-01-28 09:54
  • Enligt projektledaren Albin Balthasar handlar konstverket Toleranshuvan Reloaded om att utmana begreppet tolerans. Institutet har en teori om att människor använder tolerans som ett skydd mot att bygga relationer med människor.  Bild: Dag Ankersen
    Enligt projektledaren Albin Balthasar handlar konstverket Toleranshuvan Reloaded om att utmana begreppet tolerans. Institutet har en teori om att människor använder tolerans som ett skydd mot att bygga relationer med människor.
  • Cheresi Marcela pratar inte engelska eller svenska och kan inte svara på några frågor om utställningen. Tillsammans med sin man Lacatus Luca Ioan är de en del av utställningen Toleranshuvan Reloaded. Bild: Dag Ankersen
    Cheresi Marcela pratar inte engelska eller svenska och kan inte svara på några frågor om utställningen. Tillsammans med sin man Lacatus Luca Ioan är de en del av utställningen Toleranshuvan Reloaded.

Tiggare ställs ut som konst

På Malmö konsthall kan nu besökarna gå och titta på två tiggande romer i ett vitt rum. Bakom konstverket står teatergruppen Institutet som nu får kraftig kritik.
   – Jag förstår att de vill skapa något starkt, men jag tycker inte man ska använda människor på det sättet, säger Erland Kaldaras på Romska kulturcentret i Malmö.

Inne på konsthallen är det gott om folk i restaurangen, som ligger vägg i vägg med utställningen Toleranshuvan Reloaded. Många besökare väljer att luncha här efter att ha gått en runda bland utställningarna, men när Dagens ETC gör ett besök vid tvåtiden på eftermiddagen visar det sig att ingen vi pratar med har velat gå in.

– Jag såg om det på tv igår och det tycker jag inte alls om. Jag tycker att det är att exploatera dem. Det är synd om människor som tvingas tigga och att då konstnärer ska exploatera deras situation, det är jag inte intresserad av, säger Annica.

– Jag är inte pryd på något sätt, men när jag ser bilderna som man satt upp utanför så är det inga bilder som lockar mig. Jag skulle vilja veta syftet för detta, jag antar att det är för att synliggöra men i Malmö är det redan väldigt synligt. Jag hoppas de får lön för att vara med i alla fall, säger Lena.

”Känns fel”

Inte heller Erland Kaldaras, ordförande i Romska ungdomsförbundet och aktiv i Romska kulturcentret i Malmö, är speciellt road av projektet.

– Jag förstår att konstnären vill belysa tiggeriet, men samtidigt känns det fel att göra det på ett sätt som innebär att man exploaterar människor. Det finns bättre sätt att skapa debatt kring tiggerifrågan, säger han.

Det är det rumänska paret Marcela och Luca som är de två tiggarna som utställningen består av. De kan inte svara på några frågor själva då de inte pratar engelska, men ställer gärna upp på bilder i rummet.

Det är en bekant till projektledaren Albin Balthasar som kände till paret. Marcela och Luca har varit i Sverige en månad och tigger, enligt Balthasar, på heltid. Han säger också att de båda får lön, 140 kronor i timmen, för sin medverkan i utställningen.

– Vi har bjudit in två rumäner till att vara med i ett konstnärligt arbete och det resultatet har vi ställt ut här i konsthallen. De deltar och gör ett performance under två timmar om dagen under två veckors tid.

Kan du förstå kritiken som riktas mot utställningen?

– Det är många som tycker att det var en stark upplevelse och det är många som kände sig frustrerande, men jag tycker att utställningen fyller ett gott syfte och gör gott. Jag upplever också att våra samarbetspartners tycker det.

Naken man i glasbur

Det är inte första gången som Malmö Konsthall utmanar sina besökare genom att ställa ut människor. Annica, som inte vill ställa upp med sitt efternamn, berättar att hon var på besök för 20 år sedan och såg en utställning där en naken man satt i en glasbur.

– Men det var helt annorlunda, han bara satt ju där. Det här känns som ett steg längre och att man utnyttjar människors utsatta situation, säger hon.

Albin Balthasar, kan du förstå hur människor upplever att ni exploaterar tiggare?

– Man kan se det på det sättet, men i så fall är det inte av ondo att man ser det som en exploatering.

Hur menar du då?

– Jag menar att alternativet att inte ta upp svåra ämnen och engagera är sämre.

Tycker du det är bra att exploatera människor?

– Det beror på vad du lägger i ordet exploatera. På en filosofisk nivå gör vi ju alltid det, vi anställer människor som vi vill ska uträtta vissa saker så den relationen finns ju överallt. I det här fallet tycker jag att det är mindre problematiskt eftersom vi skapar uppmärksamhet kring en väldigt orättvis situation.