Hoppa till innehållet

Inrikes

Många rasar mot nya trosreklamen - "Kränkande"

Reklamen är "sexualiserande, objektifierande och otidsenlig", säger Sveriges kvinnolobbys Clara Berglund.
Reklamen är "sexualiserande, objektifierande och otidsenlig", säger Sveriges kvinnolobbys Clara Berglund. Bild: Bild: Lena Hammar/Privat

Dagens ETC.

En sexistisk underklädesreklam från det franska underklädesmärket Aubade har gjort många upprörda. Nu har annonsen anmälts till Reklamombudsmannen–och de väntar sig behöva anmäla många fler annonser innan året är slut. –Sexistisk underklädesreklam i storformat är ett säkert jultecken, säger Clara Berglund, generalsekreterare för Sveriges kvinnolobby.

En bild på en kvinna med strumpebandshållare, bara hennes kropp mellan magen och låren syns. En annan på en kvinnorumpa som bara täcks av några svarta trådar. Nu har annonserna anmälts till Reklamombudsmannen av Sveriges kvinnolobby.

Vill du fortsätta läsa?

Bli prenumerant på Dagens ETC!
Om du redan är det loggar du in här .

JUST NU: Prova en vecka utan kostnad

Från

Lås upp alla låsta artiklar en vecka utan kostnad. Ingen bindningstid.

Läs digitalt i 3 mån

Från

Prova 3 månader digitalt till superpris. Ingen bindningstid.

Betala per år

Från

Spara upp till 1 109 kr med en årsprenumeration på Dagens ETC.

Detta ingår:

  • Tidning varje dag i veckan
  • Läs den digitalt när och var du vill
  • Läs låsta artiklar på ETC.se
  • Tillgång till arkivet på sajt och i app
  • Garanterat inga fossila annonser

Ämnen i artikeln

00:00 / 00:00