En bild på en kvinna med strumpebandshållare, bara hennes kropp mellan magen och låren syns. En annan på en kvinnorumpa som bara täcks av några svarta trådar. Nu har annonserna anmälts till Reklamombudsmannen av Sveriges kvinnolobby.
– Det är många som har kontaktat oss om denna reklam. Jag tycker att den är sexualiserande, objektifierande och otidsenlig i allmänhet. Jag kan tänka mig så många andra sätt att öka försäljningen av underkläder, säger Clara Berglund.
I anmälan står bland annat att "Kvinnan på bilderna är gravt sexualiserad genom hur hon poserar, hennes avkläddhet och bildens fokus. (...) Att endast fokusera på kvinnans sexualiserade kroppsdelar är avhumaniserande och objektifierande. Reklamen är kränkande för kvinnor i allmänhet." Berglund och Sveriges kvinnolobby vill se ett förbud mot sexistisk reklam, någonting som hon menar bör ske på riksnivå, även om kommuner och landsting kan gå före.
– Det är möjligt att införa förbud eller riktlinjer för egna reklamytor i till exempel kollektivtrafiken. Det har till exempel gjorts i London och Trondheim.
BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 148 087 0
Clara Berglund menar att reklamer som den från underklädesmärket Aubade utgör hinder för jämställdheten.
– Att få se den här typen av reklam på väg till förskolan, skolan eller jobbet påverkar tjejers syn på sig själva, men även mäns och pojkars syn på kvinnor. Stereotypa könsroller och en syn på kvinnor som objekt upprätthålls sådana här bilder.
Det här är ju inte en ny debatt, blir man uppgiven när objektifierande reklam bara fortsätter att dyka upp?
– Det är oerhört frustrerande att se att den sexistiska marknadsföringen om och om igen. Den närmaste månaden kommer vi med största sannolikhet få se ännu mer av sexistisk underklädesreklam i storformat, det brukar vara ett säkert jultecken. Samtidigt lever hoppet om är möjligt att få igenom en lagstiftning.