Ekonomi.

2017-04-19 14:00
”USA har haft en väldigt stark bilförsäljning under flera år nu och förmodligen har den här marknaden blivit mättad av naturliga skäl”, säger Robert Bergqvist, chefsekonom på SEB.   Bild: Richard Vogel/AP/TT
”USA har haft en väldigt stark bilförsäljning under flera år nu och förmodligen har den här marknaden blivit mättad av naturliga skäl”, säger Robert Bergqvist, chefsekonom på SEB.

När kommer bilkraschen?

Bakom USA:s blomstrande bilindustri ligger ett berg av högrisklån. Och efter fallande försäljningssiffror oroar sig analytiker nu över en ny finansiell kris.

Efter en period med rekordförsäljning inom den amerikanska bilindustrin verkar högkonjunkturen nu har nått vägs ände. Antalet sålda bilar sjönk under mars månad till en säsongsrensad årlig takt på 16,6 miljoner fordon, nästan en miljon färre än analytiker hade förutspått. Förväntningarna följde därefter och den senaste månaden har General Motors och Ford Motors sjunkit med omkring 9 procent på aktiemarknaden.  


BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS

Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 401 876 8


– USA har haft en väldigt stark bilförsäljning under flera år nu och förmodligen har den här marknaden blivit mättad av naturliga skäl, säger Robert Bergqvist, chefsekonom på SEB. 

Men flera analytiker som oroar sig nu för att det här kan antända nästa finansiella krasch. För bakom bilboomen ligger nämligen en oroväckande skuldsättning. Sedan 2010 har antalet billån stigit med nästan 60 procent, skriver Bloomberg. Billånen till konsumenter med en låg eller oregelbunden inkomst, så kallade subprime-lån, har stigit till höjder som inte setts sedan strax före finanskraschen. Mot slutet av 2016 varnade den amerikanska centralbanken för ökade betalningsproblem med just billån. 

Vill inte jämföra

Robert Bergqvist på SEB vill dock inte göra några jämförelser med det som hände för tio år sedan.  

– Den här typen av lån utgör förmodligen inget större hot i USA, och det går egentligen inte att jämföra med den finansiella krasch vi hade 2008. Då handlade det om bostäder, som människor är mer beroende av. Och när huspriser faller drabbar det samhället i en mycket större omfattning, säger han.

Förmodligen är det biltillverkarna själva som kommer att drabbas hårdast. Likt subprime-lånen till husköp som utlöste finanskrisen 2008 ges högrisklånen inom bilindustrin i regel inte ut av bankerna. I stället domineras marknaden av biltillverkarnas egna finansföretag, men med ökade betalningsproblem kan det nu vara så att de skjutit sig själva i foten. 

Priset sjunker

När privatpersoner står på kö för att sälja av sina bilar ökar utbudet på andrahandsmarknaden och priset på begagnade bilar sjunker. En tendens som redan tagit fart – i februari sjönk priserna på andrahandsmarknaden med 7,7 procent enligt Deutsche Bank. Analytiker på Bank of America menar att detta är en trend som kommer komma att fortsätta, och för tillverkare som leasat ut ett stort antal bilar kan det leda till kreditförluster om värdet på bilen i slutet av låneperioden ligger långt under det förväntade. 

För Volvo utgör USA en viktig marknad, och de är en av dem som kan komma att hamna i skottgluggen om den amerikanska bilmarknaden kraschar. Men Martin Sköld, docent i företagsekonomi på Handelshögskolan i Stockholm, ser inte några större risker. 

– Volvo har redan tappat lite i försäljning på den amerikanska marknaden. Men med företagets nya modeller tror jag att utsikterna är bättre. Vad som händer i framtiden kan man bara spekulera i, men jag tror inte att vi behöver vara oroliga, säger han. 

Sjunkande försäljning i USA

I USA sjönk antalet sålda bilar under mars månad till en årlig takt på 16,6 miljoner fordon, nästan en miljon färre än analytiker hade förutspått. Förväntningarna följde efter, och den senaste månaden har General Motors och Ford Motors sjunkit med omkring 9 procent på aktiemarknaden.