Sociala medier som Tiktok, X, Facebook och Instagram kommer att bli tvingade att sätta upp en armé av professionella faktakontrollanter och moderatorer som tillsammans ska behärska EU:s samtliga 24 språk.
Kravet är en konsekvens av EU:s Digital services act (DSA), som reglerar innehållet på sociala medier. Bakgrunden är oro inom EU för att valet till Europaparlamentet ska påverkas av kampanjer från Ryssland eller högerextrema krafter, skriver The Guardian.
– Valet till Europaparlamentet är särskilt sårbart för påverkanskampanjer och därför behöver särskilda åtgärder sättas på plats, säger en icke namngiven EU-tjänsteman till tidningen.
”Fundamental förändring”
De sociala medieplattformarna är inte enligt lag tvingade till att införliva de nya åtgärderna som DSA kräver, men om de inte redan i april har liknande ”system på plats”, som är tillräckligt ”effektiva” eller ”bättre”, kan de bötfällas med upp till 6 procent av sina intäkter.
EU framhåller också att det är lika viktigt att hålla sig på sin vakt mot lokal desinformation som det är att skydda sig mot stora kampanjer orkestrerade av Kreml eller någon annan utländsk aktör.
– Vi måste hålla oss på tårna oavsett var desinformationskampanjerna kommer ifrån, oavsett om de kommer inifrån eller från utländskt håll. Det givet det geopolitiska läget vi har i EU, med två krigszoner i vårt närområde, säger en senior EU-tjänsteman till The Guardian.
Det kommande valet till Europaparlamentet kommer att bli ett test för sociala medier och för effektiviteten i de nya reglerna, anser tjänstemannen:
– En viktig kraft med DSA kommer bli den transparens man kommer kunna bidra till. Det blir en avgörande skillnad jämfört med var vi kommer ifrån – den självreglerande världen, där vi aldrig fick tillgången till data ifrån plattformarna. Det här kommer innebära en fundamental förändring, en förändring som tagits fram av DSA.