För att stärka transparensen bland väljare inför EU-valet 2023 har EU-kommissionen lanserat ett nytt förslag som ska markera betalannonser.
– Digitala annonser i politiska syften håller på att bli en oreglerad tävling med smutsiga och dunkla metoder. Väljare har allt svårare att skilja betalt innehåll från annat, sa EU:s öppenhetskommissionär Vera Jourová i samband med lanseringen av det nya förlaget i förra veckan.
Det innehåll som omfattas av regleringen är annonser sponsrade av politiska aktörer eller aktörer vars syfte är att påverka en valprocess. Plattformar som Google och Facebook skulle därmed behöva lägga till sponsorernas namn vid annonsering, vem som betalat för den, hur mycket den kostade och syftet med annonsen. Marknadsförare ska vidare kunna förklara logiken bakom varför en viss person blir målgrupp för annonseringen.
Varnar för vag defintion
Regleringen är även tänkt att omfatta användningen av känslig data i politiska annonser om användare inte godkänt detta. Det kan exempelvis röra sig om politiska åsikter, religion, sexuell läggning, hälsodata eller facktillhörighet.
Förslaget har kritiserats av Europeiska partnerskapet för demokrati för att definitionen av ”politiska annonser” är för vag. De är rädda för att kategoriseringar av annonser på sociala medier kommer att ske automatiskt och leda till en begränsning av organisationers arbete inom migration, klimat, HBTQ-frågor.