Det fria resandet med kollektivtrafiken för landets medborgare kommer att gälla 24 timmar om dygnet, sju dagar i veckan, vilket gör satsningen världsunik.
BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 401 876 8
Modellen i Tallinn, som tjänar som föregångare för den nationella satsningen på fri kollektivtrafik i Estland, infördes 2013 efter en lokal folkomröstning.
Alan Alaküla, chef för Tallinns EU-kontor, säger till bloggen Pop Up City att folk runt om i Estland börjat kräva fri kollektivtrafik över hela landet efter att de sett det lyckade exemplet i Tallinn.
Och den fria kollektivtrafiken i Tallinn har gynnat såväl ekonomin som miljön menar han.
– Innan vi införde fri kollektivtrafik var innerstaden fullpackad med bilar. I dag har situationen blivit mycket bättre, delvis för att vi också har höjt parkeringsavgifterna, säger Alan Alaküla.
Gynnar alla
Till synes tilltalar den fria kollektivtrafiken främst låg- och medelinkomsttagare, men satsningen har även gynnat högre inkomstgrupper, menar Alan Alaküla.
– Folk går ut oftare för att roa sig; till restauranger, barer och biografer. Något som innebär att det konsumeras mer lokala varor och tjänster, vilket gynnar lokala affärsverksamheter samt ekonomin, säger han.
Sammantaget räknar politikerna med att satsningen kommer att bära sina kostnader – och mer.
– Det råder inget tvivel om att vi inte bara täcker kostnaderna utan även går plus, säger Alan Alaküla.