Men de amerikanska teknikerna som utförde testet fick inte veta att den folkvagn som testades var programmerad för att ge helt andra värden när den användes i ett laboratorium än när den kördes på en vanlig väg. Testet var alltså medvetet manipulerat.
BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 401 876 8
Fler manipulationer
Trots det gav testet inte det resultat som finansiärerna, Volkswagen, Mercedes och BMW, önskat, så provresultaten offentliggjordes aldrig på order av tyskarna.
Hur aporna mådde efteråt har inte framkommit.
Men testförsöken tillsammans med en rad andra manipulerade forskningsresultat visar hur långt den tyska bilindustrin var villig att gå när de skulle introducera nya dieselmotorer i USA. Följden för Volkswagen har blivit att de tvingats erkänna bedrägerierna och konspirationsanklagelserna och böta över 200 miljarder svenska kronor.
Beställde vinklade rapporter
De nya avslöjandena visar att biltillverkarna inte nöjde sig med att genomföra fejkade laboratorieprov, utan man arbetade också med att beställa vinklade forskarrapporter.
De tyska biltillverkarna bildade en organisation med namnet Europeiska researchgruppen om miljö och hälsa inom transportsektorn, EUGT. Det var denna organisation som beställde experimenten med aporna, men själva gjorde man ingen research, utan man hyrde in experter för att leverera olika rapporter som kunde försvara dieselanvändning.
Jämförbart med tobakslobbyn
Ett exempel är en studie som skulle motbevisa WHO:s beslut att klassa dieselavgaser som cancerframkallande. Ett annat är en studie som skulle visa att dieselutsläppen, i strid mot en rad rapporter, inte alls överstiger tillåtna nivåer i städer som Barcelona.
Ordföranden för den panel som ger råd till hälsomyndigheterna i Skottland, Margaret Douglas, jämför bilindustrins lobbying med den som tobaksbolagen gjort sig skyldiga till när de aktivt bortsåg från tobakens skaderisker. Hon menar att bilindustrin bedriver lobbying för skattelättnader som gör europeiska bilister beroende av diesel:
– Det finns en rad paralleller mellan dessa två industrier när det gäller tona ner skadan och uppmuntra folk att bli beroende, säger hon till New York Times.