Kultur & Nöje.

2017-01-20 16:00
Bild: Lisa Persson

"Ville visa att folkmusik inte är nationalistiskt"

Sara Parkman är fiolspelaren och aktivisten som tagit in folkmusiken i storstadsdjungeln och gjort den till punk. Hon försvarar svensk folktradition – samtidigt som hon utmanar och förnyar den.

"Tradition är livsviktigt för att vi ska förstå var vi kommer ifrån", säger hon.

Möt Sara Parkman som är ny krönikör i Dagens ETC. 

Folkmusik framkallar för många bilden av en grupp spelmän på landsbygden med knätofs och folkdräkt, fioler i händerna och troligtvis talandes klingande dalmål. Dessa traditionsbärande män får ofta utgöra själva sinnebilden av en slags urtypisk svensk folkmusiktradition. Men glöm allt det. Sara Parkman – fiolspelare, sångare och aktivist – har visat att folkmusik kan vara både sexig, politisk och gränsöverskridande. Hon har gjort folkmusiken trendig i en helt ny form.


BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS

Gillar du det du läser?
Swisha en peng till: 123 148 087 0


Det senaste året har varit minst sagt hektiskt för Sara Parkman, 27 år. Hon har släppt sitt debutalbum Sara Parkmans skog, hajpats i media och turnerat landet runt med föreställningen Fäboland med Riksteatern, tillsammans med Samantha Ohlanders. Det har varit fullsatt i så gott som alla 40 städer där de spelat. Till våren blir det ett tiotal extraföreställningar. 

Separatistiskt rum

Med fiolerna som vapen har duon stått på scen och sjungit, spelat och berättat om den svenska fäbodvallens historia ur kvinnornas perspektiv. Den plats dit kvinnorna for om sommaren för att ta hand om djuren medan männen stannade kvar på gården. Fäboden utgjorde en säregen kvinnovärld där sången användes för att mota bort skogens faror.

– Fäboden har varit ett tydligt separatistiskt rum genom historien, ett slags matriarkat där det har funnits oändligt med musik, berättelser och helt andra typer av livsregler. Här var det kvinnorna som hade makten och stod högst upp i hierarkin, säger Sara Parkman.

Den drivande tesen i föreställningen är att det var dessa tanter i hucklen som lade grunden till dagens svenska folkmusik. Något som minst sagt fått en undanskymd plats i historieböckerna.

– Det finns en nationalromantisk bild av fäboden som ett sommarnöje där blonda tjejer blåste i näverlur. Men på fäboden var det hårt arbete som gällde. Kunskap var A och O för att överleva ensamma i skogen, säger Sara Parkman.

Föreställningen har lockat till sig en väldigt blandad publik.

– Allt ifrån unga, jättemedvetna queers i storstäderna till 70-åriga gubbar i byalaget på landsbygden har gråtit till den. Det har varit fantastiskt, säger Sara Parkman.

"Tradition förändras"

Sara Parkman växte upp i Härnösand. Pappa var präst och mamma diakon så hemma var det kyrkomusik som gällde. 

– Musiken var en stor del av min uppväxt och sången var ständigt närvarande hemma. Jag älskar det delade rum som skapas när man musicerar tillsammans, säger hon.

Men i tonåren var det folkmusiken som ryckte tag i henne. På Malungs folkhögskola träffade hon Samantha Ohlanders, och de fortsatte båda på Musikhögskolan i Stockholm. Nu har de varit en duo i åtta år. 

De kallar sin musik för feministisk och antinationalistisk. För musiken är ett politiskt verktyg för Sara Parkman. När Sverigedemokraterna kom in i riksdagen 2010 drog hon igång nätverket Folkmusiker mot rasism, som fick en enorm uppslutning från hela folkmusik-Sverige.

– Vi ville visa att folkmusik inte är nationalistiskt utan antinationalistiskt, eftersom den bygger på mångkultur. Visst kan vi tala om svensk tradition – men vi kan inte kapsla in den, den förändras ständigt. Vi ville markera mot Sverigedemokraterna och rasistiska krafter att det här är ingenting ni kan äga, säger hon.

Läs vidare på nästa sida: Försvarar svensk kultur

DIGITAL PRENUMERATION

TVÅ VECKOR GRATIS!

Läs alla artiklar från Dagens ETC utan kostnad första två veckorna. Därefter är priset 199 kronor/månad. Ingen bindningstid. Du får dessutom Dagens ETC direkt till din mejl, alla dagar i veckan. Beställ för att läsa direkt.

Genom att klicka på ”Prenumerera” godkänner du prenumerationsvillkoren och samtycker till att ETC-företagen hanterar dina personuppgifter

Sara Parkman

Gör: Folkmusiker, skriver text och musik.

Aktuell som: Ny rönikör i Dagens ETC

Brinner för: Saker som får oss att känna, samtal kring köksbord och musik om förenar.

Läser just nu: Läser väldigt lite, lyssnar desto mer. Radio och musik, dygnet runt.

Sara Parkman om...

... vad som håller henne vaken om nätterna:

Melodier som aldrig slutar klinga samt frågan kring klimatet. Att förlora vintern vore som en nära vän skulle dö. Vilken sorg. 

... Sveriges viktigaste politiska fråga just nu:

Återigen – klimatet. Ska det behövas diktatur för att vi ska få den drastiska förändring som är nödvändig för vår överlevnad? Samt frågan kring allas rätt till ett värdigt liv i Sverige – oavsett om du bor i förort, bruksort, landsort eller centralort.

... om sin hemliga dröm:

Att flytta hem till Ångermanland. Men den är nog inte så värst hemlig, mer lite av en motstridig längtan.