Allt fler väljer att träna vid Kvarntorpshögen utanför Kumla. Med både trapputmaning och utegym i anslutning till redan etablerade ”konst på hög” har man lyckats vända en avfallshög till en mötesplats där det finns något för både kropp och själ. "Målgruppen är inte elitidrottarna, syftet är främst att vanligt folk ska kunna komma i form utan att behöva betala", säger Robert Gyllberg.
Kombinationen konst och hälsa verkar gå hem i Kumla. Att besöka den 100 meter höga slagghögen för att ”besegra trappan” har blivit populärt bland såväl kumlabor som örebroare. Mellan 50 och 100 personer brukar dagligen ta sig de 427 trappstegen upp. Den som officiellt ska besegra trappan bör dock ta sig 4 270 trappsteg upp. Utmaningen går nämligen ut på att under fem timmar ta sig upp för trappan, runda toppen och sedan ta bilvägen ner. Rundan ska sedan upprepas tio gånger.
– Det är nästan värt att hänga på de där nio varven för att bevittna det sista varvet. Det är en otrolig stolthet hos många som kommer i mål, säger Robert Gyllberg som myntade begreppet ”besegra trappan”.
Vänsteridé
Konst på hög har sedan det startade varit helt gratis, så är även fallet med trappan. Trappan byggdes ursprungligen som ett konstverk men har redan från starten använts flitigt av motionärer och extremsportare. Bakom begreppet ”besegra trappan” ligger Robert Gyllberg och företaget QuiteRight som både sköter marknadsföring och kontakt med sponsorer. Begreppet har fått rejält fäste. Han vill dock inte ta åt sig äran för att det har fått sådan spridning.
– Jag startade bara begreppet. Det är folket själva som har gjort det här, säger han.
Det är en stark kärlek till Kumla och en vilja om att allmänheten ska ha gratis tillgång till både konst och motion som är den största drivkraften.
– Hela trappkonceptet utgår från en vänsteridé som ska gynna vanligt folk, säger han.
Att komma till Kvarntorps-högen för att träna, ta del av konst eller både och är och ska förbli helt gratis om han själv får bestämma. Enligt Robert har det inte varit några större problem med att hitta sponsorer för att betala för renoveringar av trappan och bidrag till det utegym som invigs i augusti.
– Det har inte varit direkt svårt när företagen väl har fattat värdet av det här. Det finns faktiskt många företag som tycker att de har så att de klarar sig, säger Robert Gyllberg.
Skulle det av någon anledning bli tal om att börja ta betalt för att besöka Kvarntorpshögen skulle en stor del av publiciteten försvinna.
– Då släcker vi hemsidan på en gång. Den dagen som någon vill tjäna pengar på vanligt folk vill vi inte vara med längre.