Hoppa till innehållet

Litteratur

Nya tolkningar: Där Edith Södergran möter Silvana Imam

"Edith Södergran har kommit att representera ’Den Nya Kvinnan’, den moderna, kvinnliga konstnären som går emot konventionerna och kräver en plats som skapande subjekt."
"Edith Södergran har kommit att representera ’Den Nya Kvinnan’, den moderna, kvinnliga konstnären som går emot konventionerna och kräver en plats som skapande subjekt." Bild: Bild: TT

Dagens ETC.

Liksom så många kvinnliga konstnärer är Edith Södergran (1892–1923) en poet som har fastnat i de romantiserande bildernas och de biografiska läsningarnas nät. I en ny antologi om Edith Södergran undersöker ett antal litteraturvetare nya sätt att förstå jaget i hennes diktning, främst den ikoniska Vierge moderne.

Tolkningarna av Edith Södergrans texter har nästan alltid ackompanjerats av bilden av den trånande, lungsjuka jungfrun som dog i ung ålder. Men Edith Södergran har också kommit att representera "Den Nya Kvinnan", den moderna, kvinnliga konstnären som går emot konventionerna och kräver en plats som skapande subjekt. Och av alla hennes dikter så är en av de mest kända och den som oftast kommit att läsas feministiskt givetvis Vierge moderne från 1916 med sitt storslagna, anspråksfulla "jag" som deklarerar att det är allt från ett barn till en flamma men bestämt avvisar den begränsande positionen kvinna i den första meningen:

Vill du fortsätta läsa?

Bli prenumerant på Dagens ETC!
Om du redan är det loggar du in här .

Prova en vecka helt utan kostnad

Från

Lås upp alla låsta artiklar en vecka utan kostnad. Ingen bindningstid.

Betala per månad – mer än halva priset

Från

Du får mer än halva priset första månaden. Avsluta när du vill.

Betala per år

Från

Spara upp till 1 109 kr med en årsprenumeration på Dagens ETC.

Detta ingår:

  • Tidning varje dag i veckan
  • Läs den digitalt när och var du vill
  • Läs låsta artiklar på ETC.se
  • Tillgång till arkivet på sajt och i app
  • Garanterat inga fossila annonser

Ämnen i artikeln