Min första upplevelse av Cory Doctorow blir när jag råkar komma lite tidigt till ett panelsamtal som jag ska delta i. Programpunkten innan det består nämligen i att Cory läser en nyskriven novell. Men den är för lång, eller så är tiden för snävt tilltagen. Det är bara minuter kvar och flera sidor återstår. Varken författaren eller publiken har emellertid några planer på att lämna berättelsen innan den är färdigläst; så Cory, som vanligtvis pratar snabbt, växlar upp ytterligare, till ett läge som en auktionsutropare i amerikanska södern hade avundats. Novellen når sitt slut med bara ett par minuter till godo och jag är imponerad, även om jag hade svårt att hänga med i svängarna.
Ett par timmar senare träffar jag Cory igen, i en tågvagn som är omgjord till ett kafé. Beslutet att förlägga årets upplaga av det nationella science- fiction och fantasykonventet Swecon på Järnvägsmuseet i Gävle har varit ett genidrag. Subkulturen som kallas för Steampunk, som är inspirerad av den industriella revolutionen, viktorianism och retrofuturism, smälter lätt in i Järnvägsmuseets samling av gamla tågvagnar och ånglok. Tillfället till ära är temat för årets konvent just Steampunk, och Cory Doctorow är en av hedersgästerna. Även om Cory är författare och själv har skrivit några steampunkberättelser så är han mer känd för annat: han är en engagerad aktivist och förespråkare för människors rätt till personlig integritet och mot övervakning och hårda upphovsrättslagar. På Twitter, Tumblr och bloggen BoingBoing skriver han om populärkultur, ny teknik och politik. Men framför allt var han med och utvecklade den alternativa upphovsrättsmodellen Creative Commons, som medger att konstnärliga verk kan kopieras och distribueras på ett annat sätt än med traditionell upphovsrätt. Till Swecon är han inbjuden för att bland annat prata om bokbranschens framtid.