Scen.

2016-02-06 18:00
  • ”Förövarna är män, och de flesta är på något vis också offer. De kan ha blivit mobbade med utgångspunkt i att de inte lever upp till en viss typ av maskulinitet”, säger Paula Stenström Öhman om pjäsen People respect me now. Bild: Press
    ”Förövarna är män, och de flesta är på något vis också offer. De kan ha blivit mobbade med utgångspunkt i att de inte lever upp till en viss typ av maskulinitet”, säger Paula Stenström Öhman om pjäsen People respect me now.
  • Bild: Press

Förövaren är också offer

Pjäsen People respect me now blir Sveriges bidrag till internationella New Nordic Drama. Med fenomenet skolskjutningar som utgångspunkt dissekerar dramatikern Paula Stenström Öhman maskulinitetens koppling till våld och hur förövare också ofta är offer.

BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS

Gillar du det du läser?
Swisha en peng till: 123 148 087 0

Din pjäs har blivit utvald att representera Sverige. Den har också fått väldigt fina recensioner. Hur känns det att den gått så bra?

– Det är fantastiskt roligt naturligtvis. Jag har hållit på med fri teater i många år. Det är tufft, så när man får göra något som verkligen får genomslag är det väldigt roligt.

Pjäsen utgår från skolskjutningen som företeelse, men mer om vad i vardagen som kan leda fram till en sådan katastrof. Varför valde du att berätta om det?

– Jag har läst kriminologi, och då fascinerades jag väldigt mycket av vad vi fick veta om skolskjutningar. Det var så tydliga mönster. 

– Förövarna är män, och de flesta är på något vis också offer. De kan ha blivit mobbade med utgångspunkt i att de inte lever upp till en viss typ av maskulinitet. Det här sker också oftast i vita, konservativa områden med ett snävt maskulinitetsideal, i amerikanska delstater där folk röstar republikanskt.

– Jag tycker att det är viktigt att komma ifrån det individfokus som ofta är kopplat till berättelserna om den här sortens våld. Förutsättningen för våldet är strukturell. 

Titeln People respect me now, vad vill du signalera med den?

– Det är vad gärningsmannen Michael Carneal sa efter att han hade begått en skolskjutning, i en intervju från fängelset. Det var det han ansåg sig ha uppnått och det är väldigt sorgligt.

Du har valt att använda bara fyra skådespelare för att spela sammanlagt 23 roller. Varför så få?

– Dels är det en budgetfråga. Men det finns också en metanivå i det – att vi alla spelar roller hela tiden, som vi glider in och ut i. Dessutom leker jag en del med kön – låter män spela roller som kvinnor och tvärtom. När jag skrev så gjorde jag det med de här skådespelarna i åtanke, och då fungerar det bra. 

Hur ser framtidsplanerna ut?

– I höst sätter jag upp en pjäs i Stockholm, som jag inte får berätta så mycket om, och till våren 2017 kommer jag att arbeta med en teater i Göteborg. Jag kommer att fortsätta undersöka temat offer/förövare.

Fotnot: People respect me now kommer att spelas igen under en miniturné i april

PRENUMERERA PÅ ETC HELG

Den här artikeln kommer från veckans ETC Helg.
Vill du prenumerera för under 16 kronor numret?
Här kan du teckna en prenumeration.