Hoppa till innehållet

Kommentar/Andreas Gustavsson

Facebook straffas för både giftig miljö och girig opålitlighet

Bild: Foto: Shutterstock

Dagens ETC.

När företag nu agerar mot Facebook är det en konsekvens av att Mark Zuckerbergs techjätte blivit en destruktiv plattform där rasister, sexister och klimatförnekare samsas med oreglerade konspirationsteorier. Men bojkotten handlar dessutom om att Facebook visat sig vara en undermålig affärspartner.

Utan sina stadigt växande annonsintäkter skulle Facebook haverera. I fjol handlade det om nästan 700 miljarder kronor. Så när mindre aktörer som klädmärket Patagonia anslöt till kampanjen för att bojkotta Facebook och övriga sociala medier – tills de rensar upp bland den högerextremism som medlemmarna postar – sågs det direkt som ett potentiellt hot av Mark Zuckerberg och andra i Facebooks ledning. När sedan företag som Coca-Cola, Unilever, Verizon och Starbucks beslutade att frysa sina annonsinvesteringar… Full panik.

Vill du fortsätta läsa?

Bli prenumerant på Dagens ETC!
Om du redan är det loggar du in här .

JUST NU: Prova en vecka utan kostnad

Från

Lås upp alla låsta artiklar en vecka utan kostnad. Ingen bindningstid.

Läs digitalt i 3 mån

Från

Prova 3 månader digitalt till superpris. Ingen bindningstid.

Betala per år

Från

Spara upp till 1 109 kr med en årsprenumeration på Dagens ETC.

Detta ingår:

  • Tidning varje dag i veckan
  • Läs den digitalt när och var du vill
  • Läs låsta artiklar på ETC.se
  • Tillgång till arkivet på sajt och i app
  • Garanterat inga fossila annonser

Ämnen i artikeln

00:00 / 00:00