Inom någon vecka efter att Ryssland invaderat Ukraina hade det blivit en kliché att tala om ”det första Tiktok-kriget”, i linje med tidigare utpekanden av tv-krig och Facebookrevolutioner. Småfånigt, men ändå rymmande en kärna av sanning. För alla krig är i någon grad informationskrig, inte minst detta, som trummades igång av Putin inte på Tiktok men väl på rysk statstelevision.
Tiktoks faktiska roll i informationskriget har varit svårare att sätta fingret på. Medan alla journalister är ständigt inloggade på Twitter, där den mediala självspeglingen kan följas i realtid, sker ingen motsvarande bevakning av hur propaganda sprids på Tiktok, trots att den når ut till en större publik. (Jag är själv medskyldig. Detta skulle bli väldigt tydligt om någon förde statistik över vilka sociala medier jag har nämnt i mina krönikor här under det senaste året.)
Delvis handlar det om ålder, kön och status – en app som associeras med dansande tonårstjejer tas sällan på allvar. Men det finns också mer tekniska hinder för att skåda genom de algoritmiska dimridåerna för att objektivt rapportera om vad som händer på en tjänst som Tiktok. Därför är det välkommet att organisationen Tracking Exposed utvecklat öppen programvara för detta och har klargjort utvecklingen i en rapport.
Under krigets två första veckor möttes ryssar på Tiktok av ungefär samma mängd freds- och krigsbudskap. Efter att Putin skärpt medielagarna valde det kinesiskt ägda Tiktok att underkasta sig dessa. Man deklarerade att all uppladdning av material från Ryssland blockerats. Men i verkligheten återstod vissa tekniska kryphål. Under de tjugo dagar som följde utnyttjades kryphålen av regimtrogna nätverk för att koordinerat pumpa ut krigshetsande propaganda. Därmed försköts balansen på ryska Tiktok kraftigt till Putins fördel.
Först den 26 mars täppte Tiktok till sina kryphål så att inget nytt ryskt material kan läggas upp. Men i det som redan ligger uppe, på hashtags relaterade till kriget, råder en massiv övervikt för regimpropaganda.