Hoppa till innehållet

Kommentar

Emil Arvidson: Vi vuxna måste bli bättre på att förklara det barnen ser på nätet

Bild: Johan Svensson

Dagens ETC

Alla älskar gränslöst skvaller. Även algoritmerna. Plattformarna där krimfluencerkulturen skapas belönar alltid konflikt – men aldrig något så tråkigt som faktakontroll. På det sättet bidrar Tiktok och Instagram till att koppla ihop svenska barn med svensk gängkultur, skriver Emil Arvidson apropå Dagens ETC:s granskning.

Det här är en kommentar.
Det är skribenten och inte Dagens ETC som står för åsikten.
Kommentera

Polisen i södra Stockholm myntade begreppet ”krimfluencer” för några år sedan, när man jobbade mot en rappare som också tillhörde ett kriminellt nätverk. Det var ett nyord i tiden. 

Polisen hävdade att rapparen blev en reklampelare för gänget. Musiken ett rekryteringsverktyg gentemot barn i området. Resonemangen var lätta att känna igen. Mediedebatten om svenska rappares kriminella kopplingar hade pågått länge. 

Vill du fortsätta?

Bli prenumerant på Dagens ETC!
Om du redan är det loggar du in här .

JUST NU: Prova en vecka utan kostnad

Från

Gör som över 29 000 andra – registrera ett konto på etc.se. Ingen bindningstid – avsluta när du vill.

POPULÄRT VAL: Läs hela hösten

Från
99 kr för 3 mån
Beställ här

Vill du läsa hela hösten till superpris? Prova 3 månader för 99 kronor. Ingen bindningstid.


Betala per år

Från

Du kan spara upp till 1 109 kr med en årsprenumeration på Dagens ETC.

Detta ingår:

  • Tidning varje dag i veckan
  • Läs den digitalt när och var du vill
  • Läs låsta artiklar på ETC.se
  • Tillgång till arkivet på sajt och i app
  • Garanterat inga fossila annonser

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Den här konversationen modereras enligt ETC:s communityregler. Läs reglerna innan du deltar i diskussionen. Tänk på att hålla god ton och visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Olämpliga inlägg kommer att tas bort och ETC förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.