Hoppa till innehållet

Kultur & Nöje

Kommentar: Ju hårdare samhälle desto råare film

Bild: Svenska filminstitutet

Dagens ETC

Behovet av ­filmer som ­belyser arbetar­klassens ­dilemman har naturligtvis bara blivit större.

Det här är en kommentar.
Det är skribenten och inte Dagens ETC som står för åsikten.

Det är omöjligt att prata om Storbritannien utan att prata om klass. Politik, språk, mode, musik – allt måste betraktas genom en klasslins för att överhuvudtaget blir begripligt. Hur förklarar man Boris Johnsons politiska karriär utan att anlägga ett klassperspektiv? Hur förstår man bröderna Gallaghers ­koleriska kaxighet? Eller Adeles förkärlek för svordomar?

Brittiska filmer har alltid bågnat av klassreferenser – som i den romantiska klassikern ”Kort möte” (1945) där manusförfattaren Noël Coward kontrasterar det trånande kärleksparet Laura och Alec (omisskännligt medelklassiga) med den grovkornige stinsen som daskar sin käresta i rumpan. Men på 1960-talet fick arbetarklasskildringarna en ny tyngd, med de arga unga männen i filmer som ”Se dig om i vrede” (1959) med Richard Burton och ”Lördagskväll och söndagsmorgon” (1960) med Albert Finney.

Vill du fortsätta?

Bli prenumerant på Dagens ETC!
Om du redan är det loggar du in här .

JUST NU: Prova en vecka utan kostnad

Från

Gör som över 24 000 andra – registrera ett konto på etc.se. Ingen bindningstid – avsluta när du vill.

POPULÄRT VAL: Läs hela sommaren

Från
99 kr för 3 mån
Beställ här

Vill du läsa hela sommaren till superpris? Prova 3 månader för 99 kronor. Ingen bindningstid.


Betala per år

Från

Du kan spara upp till 1 109 kr med en årsprenumeration på Dagens ETC.

Detta ingår:

  • Tidning varje dag i veckan
  • Läs den digitalt när och var du vill
  • Läs låsta artiklar på ETC.se
  • Tillgång till arkivet på sajt och i app
  • Garanterat inga fossila annonser