Vad innebär det att ni drar igång en ”klimat-live”?
– Med den här satsningen vill vi ge ett löfte till läsarna att vi ska skriva om klimatet varje dag på Aftonbladet. Men den leder också naturligt till att vi kommer sätta klimatet mer i fokus i vårt nyhetsarbete. Klimat-liven är tänkt för kortare nyhetsuppdateringar, medan vi parallellt jobbar med längre klimatreportage som går utanför den här satsningen.
Klimathotet har ju funnits länge – hur kommer det sig att ni börjar med det här nu?
– Vi har pratat om det under en längre tid, men har inte hittat rätt form förrän nu. Jag tror att det är en av svårigheterna för egentligen alla medier, att hitta en form som berör läsarna, eftersom klimatet är en dold fiende på något sätt. Men efter att ha spånat fram och tillbaka bestämde vi helt enkelt att vi skulle dra igång en liverapportering.
Hur tycker du att svenska medier generellt sköter sig när det gäller klimatbevakning?
– Jag tycker att de flesta har tagit någon form av initiativ. SvD har gjort olika klimatsatsningar och DN gav ut en special-bilaga för ett tag sedan. Men som sagt tror jag att många medier kämpar med att skapa journalistik som får människor att förstå vad klimathotet betyder i deras vardag.
– Samtidigt kan jag främst tala för Aftonbladets del, och vi har inte varit tillräckligt bra när det gäller klimatbevakning.