– Vi vill visa på saker vi gör som bidrar till ett hållbart samhälle, säger Cecilia Björklund, projektledare för Den snälla flytten.
Lanseringen av tävlingen där enskilda och familjer kan få hjälp med sin flytt av ”Den snälla flytten”, det vill säga en flytt med elbil, krockade med beskedet att Vattenfall säljer av sin brunkolsverksamhet i Tyskland förra veckan.
Hoppas på engagemang
Projektledaren Cecilia Björklund säger att hon inte är rätt person att svara på hur den nya klimatkampanjen rimmar med den kritiserade brunkolsförsäljningen. Men hon hoppas att kampanjen ska engagera människor som ännu inte tagit steget fullt ut och skaffat elbil.
– Det kanske inte är alla som har möjlighet att köra elbil i dag, men det finns på mångas agendor. Det är många som tänker att de ska köpa elbil eller en hybridbil som nästa bil, oavsett när det blir, säger hon.
Vattenfall har som vision att en miljon fordon ska köras på el år 2030. I kampanjen uppmanas tittare och läsare att vara med och tävla om en hållbar flytt med elbil. Tävlingen är den tredje delen i Vattenfalls kampanj Med samlad kraft.
– Det här blir det tredje beviset för att man kan göra saker tillsammans. Sedan kanske vi kommer med fler bevis, det får vi låta stå öppet, säger Cecilia Björklund.