Föga förvånande har resekortet, som låter passagerare resa med lokal- och regionaltåg och -buss samt spårvagn för bara 9 euro (cirka 97 kronor) i månaden över hela landet i sommar, visat sig mycket populärt bland resenärer. Över 21 miljoner personer har hittills köpt kortet, enligt Deutsche Welle, och det har också använts av ytterligare 10 miljoner personer som har ett årskort sedan tidigare.
Enligt det tyska tågföretaget Deutsche Bahn har antalet resenärer på dess regionaltåg ökat med 10 procent i snitt, medan vissa regionaltåg i Berlin och Brandenburgregionen har sett beläggningen öka med upp till 25 procent. Därmed är beläggningen av de tyska tåglinjerna uppe på nivåer som inte skådats sedan före pandemin.
Minskade bilköer
Enligt konsultföretaget Tomtom, som analyserat användningen av kortet för den tyska nyhetsbyrån DPA, har kortet också gynnat tyska bilpendlare. Bilköerna har i sommar minskat i 23 av 26 städer som Tomtom har undersökt, jämfört med situationen som rådde innan kortet infördes.
– Bilpendlare har förlorat mindre tid på sina resor till och från jobbet i juni än de gjorde i maj i nästan alla städer vi har undersökt, säger Tomtoms trafikexpert Ralf-Peter Schäfer till DPA.
Mest har köerna minskat i Hamburg och Wiesbaden, med 14 respektive 13 procent.
För lite personal
Initiativet har dock också fått kritik – främst från tyska transportföretag, som fick väldigt lite tid på sig att rusta upp för fler passagerare.
– Vi fick anpassa vår försäljningsinfrastruktur och skaffa fler bussar, tåg och personal, men jag måste säga att det inte alltid var möjligt med så kort varsel, säger Lars Wagner, från tyska transportföretagens paraplyorganisation VDV, till Deutsche Welle.
Särskilt stor var efterfrågan på regionaltågen och bussarna med destination Nord- och Östersjön.
En annan utmaning var att satsningen drog till sig personer som vanligtvis inte använder kollektivtrafik, och som inte förstår vilka regler som gäller. Vissa tågstationer, som den i Dresden, fick därför anställa extra personal som lotsade resenärer rätt.
Enligt Lars Wagner ser framtiden för resekortet därför blek ut, i alla fall om regeringen inte också skjuter till pengar till extra personal, bussar och tåg.