Hoppa till innehållet

Klimat & Miljö

Tyskland ”ska göra allt” för att rädda bensinbilen

Bild: Pontus Lundahl/TT

ETC nyhetsmagasin

Förbundskansler Friedrich Merz går armkrok med den tyska bilindustrin och vill få EU att riva upp förbudet mot förbränningsmotorer från 2035. Regeringskollegorna i Socialdemokraterna ser ut att vika sig.

Kommentera

Under hösten 2022 tycktes det klart att förbränningsmotorns dagar var räknade i EU. Kommissionen, parlamentet och medlemsstaterna var överens om att ingen ny bil eller skåpbil som säljs från 2035 ska kunna släppa ut koldioxid. Men när lagen formellt skulle antas fick Tyskland kalla fötter. Det väckte stark irritation inom unionen då det i värsta fall kunde leda till att hela processen fick börja om. Men Tyskland gav med sig, och beslutet klubbades i slutet av mars 2023.

Sedan dess har krisen i den tyska bilindustrin blivit allt djupare.  

Har du redan ett konto? Logga in här

Få tillgång till all vår journalistik - bli medlem på ETC!

Vi gör det för att visa upp ETC.
Vi gör det för att fria medier provocerar.
Vi gör det för att journalistik är demokrati.
Ett konto med denna e-postadress finns redan registrerat, logga in här .
Tack, öppna din e-post för att slutföra registreringen.
Hoppsan, något gick fel. Kontrollera att du fyllt i rätt e-postadress och försök igen.
Registrera dig för att läsa allt gratis i en vecka och få vårt nyhetsbrev. Genom att gå vidare godkänner du de allmänna villkoren .

Kommentarer

Den här konversationen modereras enligt ETC:s communityregler. Läs reglerna innan du deltar i diskussionen. Tänk på att hålla god ton och visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Olämpliga inlägg kommer att tas bort och ETC förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.