Regeringen formulerar sina planer i ett brev till EU:s miljökommissionär Karmenu Vella. Det är undertecknat av Miljöminister Barbara Hendricks (SPD), finansminister Peter Altmaier (CDU) och jordbruksminister Christian Schmidt (CSU). ”Vi överväger gratis kollektivtrafik för att minska antalet privata bilar”, skriver ministrarna och tillägger: ”Att effektivt bekämpa luftföroreningar utan onödiga förseningar är högsta prioritet för Tyskland”. Enligt AFP, som tagit del av brevet, lovar de också att inleda testprojekt med gratis kollektivtrafik i fem tyska städer senast till årsskiftet. Bland dessa finns Bonn, Essen och Mannheim. Bakgrunden till den radikala åtgärden är att luftkvaliteten i flera städer är så dålig att Tyskland riskerar dryga böter för att inte klara EU:s utsläppsmål.
”Sensationellt!”
Brevet har mötts med blandade reaktioner. Tübingens överborgmästare Boris Palmer, som tillhör Die Grünen, är jublande glad. ”Sensationellt! Detta har vi arbetat för sedan tio år. Äntligen rör det på sig”, skriver han i ett inlägg på Facebook. Regine Günther, senator med ansvar för trafik i Berlin, välkomnar också förslaget och tycker det är på tiden att regeringen tar itu med städernas luftföroreningar.
– Hittills har förbundsregeringen lämnat städerna och kommunerna ensamma med problemet. Berlin skulle i princip vara berett att delta i ett pilotprojekt. Vi utgår ifrån att regeringen skulle ta finansieringen för det, säger Regine Günther till tidningen Tagesspiegel.
Andra är inte lika säkra på hur konkreta planerna faktiskt är och påpekar att gratis kollektivtrafik skulle kräva stora investeringar eftersom resandet kan antas öka kraftigt.
BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 401 876 8
– Jag vet inte någon tillverkare som skulle klara att leverera antalet elbussar vi hade behövt för att möta efterfrågan om kollektivtrafiken varit gratis, säger Bonns borgmästare Ashok Sridharan till nyhetsbyrån DPA.
Ingen enkel ekvation
Trafikexperten Carsten Sommer påpekar att gratis kollektivtrafik inte är någon enkel ekvation som kan prognostiseras utifrån hur många som skulle ställa bilen och ta bussen istället. Han menar att det är svårt att bedöma på förhand hur stor efterfrågan skulle bli.
– Helt enkel är inte ekvationen. Men självklart spelar resans pris en stor roll för många när de ska välja färdmedel. Om en nolltaxa infördes kan det därför antas att efterfrågan på kollektivtrafik skulle öka betydligt, om utbudet i trafiken nu tillåter det. Men detta handlar om åtgärder för att bekämpa luftföroreningar. Och då måste man fråga sig: vartifrån kommer efterfrågan? Även fotgängare och cyklister skulle använda gratis kollektivtrafik, säger han till ZDF, tyska TV2.