Den svenska importen av rysk olja och gas är förhållandevis liten. Men Dagens ETC har i en tidigare artikel visat att importen av ryskt bränsle till flyg har varit betydligt större över åren. Under 2019 importerades runt 55 procent av all flygbränsle från Ryssland, enligt statistik från SCB.
Dagens ETC kan nu avslöja att de höga importnivåerna fortsatt även efter krigets början.
I mars i år kom hela 73 procent av all importerad flygfotogen, den typen av bränsle som används till större flygplan, från Ryssland.
Under mars månad importerades samtidigt en ovanligt hög andel flygbensin, som används till mindre flygplan, från andra länder än Ryssland, vilket gör att den den totala andelen importerat flygbränsle från Ryssland blir 49 procent.
Oklart vad som händer efter blockaden
Varför svenska företag inte har stoppat importen av det ryska flygbränslet efter invasionen av Ukraina kan enligt Energimyndigheten bero på avtal som skrivits.
– Vad jag vet så brukar det finnas rätt långa kontrakt, så det kan vara så att företag inte haft möjlighet att stoppa leveranser så snabbt men det kan vara intressant att se var flygbränslet kommer ifrån efter EU-blockaden i juni, säger Viktoria Olofsson, statistiker på Energimyndigheten.
Samtidigt är det svårt att veta exakt hur mycket av den importerade flygbränslen som faktiskt används i Sverige.
– Ibland tänker vi att allt vi importerar använder vi i Sverige men det kan ju också finnas företag i Sverige som lägger bränsle på lager för att sedan exportera till andra länder. Sedan har vi produktion med raffinaderier som också producerar flygbränsle i Sverige, säger hon.
Siffror för april och maj finns tillgängliga först i slutet av juni.