Det lokala näringslivet förespråkar ofta subventionerade flygplatser men ni verkar förespråka motsatsen?
– Vi konstaterar att många av de kommunala flygplatserna inte är lönsamma på vilket sätt man än räknar, det finns inga positiva restidsvinster, det skapas fler offentliga utgifter och utsläpp. Att flygplatser skulle hjälpa det lokala näringslivet stämmer inte. Det finns många inom näringslivet och kommunpolitiker som vill sätta kommunen på kartan och locka med till exempel arenabyggen eller dyra konstinstallationer som är svårmotiverade på egna ben men ska leda till att näringslivet etablera sig. Det fungerar nästan aldrig.
Varför är stödpaketen till flygplatser skadliga för samhället?
– Flygplatserna kostar flera hundra miljoner per år, och då har vi bara tittat på de kommunala. Det är pengar som kan läggas på att köpa större bostad eller lägga undan för pensionssparande. Är man mer vänster kan man också hellre lägga pengarna på vård, skola och omsorg än kommunala skrytprojekt. Det skulle även förespråkas från Timbro, Något som också är absurt är att trafikverket har så kallade trafikpliktsavtal som kräver en viss mängd flygningar för att pengar ska betalas ut, det är därför lönsamt för flygplatser att köra haltvtomma eller tomma plan för att kunna ta del av stöd från staten.
Vad ser ni för lösningar?
– Kommuner borde sluta subventionera flygplatserna och vi tror att privat drift av flygplatser kan vara bra, det gör det svårt för kommuner att fortsätta pumpa in pengar, medan privata ägare måste hålla igång något som är vinstdrivande.