Mellan 2010 och 2018 har utsläppen från vägtrafiken minskat med 18 procent, till 2030 ska samma siffra ligga på 70 procent. Men enligt rapporten från Trafikverket visar siffrorna från förra året istället en ökning, med 0,5 procent, vilket går stick i stäv med klimatmålen. Bakom de ökade utsläppen ligger en ökning av godstrafik på vägarna.
– Man kan se att det är fler av tunga lastbilar, 74-tonslastbilar. Tidigare har inte så tunga lastbilar fått rulla på vägarna, men detta gör att det blir färre transporter. Men så har de lättare lastbilarna ökat väldigt mycket. De bilarna körs framförallt inom konsumenthandel, det är dem som åker hem till folk som handlat på nätet, berättar Marie Hagberg, chef på transportkvalitet på Trafikverket.
Leder till mer transporter
Trots att rapporten visar en energieffektivisering inom personbilsflottan med allt fler elfordon skyms den utvecklingen av rekordantalet av både lätta och tunga lastbilar.
– Det är ju att det är ökade godstransporter på grund av ökad handel, som leder till mer transporter. Det är på grund av ändrade konsumtionsmönster. Man köper betydligt mer idag än vad man gjorde för några år sedan, berättar hon.
De ökade godstransporterna går i linje med Postnords siffror för e-handeln 2018. Under förra året ökade näthandeln med 15 procent med starkast tillväxt inom livsmedel följt av möbler, heminredning och sporthandel. Samtidigt har möjligheterna till gratis leverans blivit vanligare, vilket driver upp siffrorna för returnerade beställningar och leder till att kunderna systematiskt överbeställer varor de sedan skickar tillbaka.
Enligt forskning från Göteborgs universitet returneras i genomsnitt 22 procent av alla kläder som köps online, men siffran kan variera mellan 18 och 60 procent, och står i direkt relation till ökade utsläpp på grund av mer godstrafik.
För att minska utsläppen och nå klimatmålen vill Trafikverket nu se en ytterligare effektivisering av godstransporterna genom politiska styrmedel.
– Det man behöver göra är att se till att det skapas smarta lösningar, dels med samkörning av gods så att det inte åker tomma bilar men också förnybart bränsle och fler elbilar. Det behövs också en överflyttning från vägarna till järnväg och färja där det är möjligt, säger Marie Hagberg.