Samtidigt som försäljningen av elbilar ökar snabbt kör en annan bilsort om i ytterfilen. De stora, tunga och bensinslukande suv:arna.
I USA är nästan varannan ny bil som säljs idag en suv. I Europa var tredje. Totalt finns det idag över 200 miljoner suv:ar på jorden. Försäljningen av suv:ar, som står för ”sports utility vehicle”, har ökat enormt det senaste decenniet. Så sent som 2010 var de 35 miljoner totalt.
Men med den ökade försäljningen kommer också ökade utsläpp.
Totalt släpper suv:arna ut omkring 700 miljoner ton globalt idag, en ökning med 544 miljoner ton sedan 2010.
Därmed är suv:arna den sektor som ökar sina utsläpp mest av alla, efter energisektorn, men före såväl den tunga industrin (inklusive stål och cementproduktion) som flyg och lastbilar, visar en ny rapport från Internationella energirådet (IEA).
I genomsnitt drar en suv ungefär en fjärdedel mer energi än en medelstor bil, och den ökade efterfrågan på suv:ar har därmed också ökat den totala bränsleåtgången globalt de senaste tio åren.
Detta alltså trots effektiviseringar bland mindre bilar sparade över 2 miljoner fat om dagen, och elbilarnas intåg minskade bränsleåtgången med runt 100 000 fat dagligen.
Suv:arna är ensamt ansvariga för att efterfrågan på olja från personbilar ökade med 3,3 miljoner fat om dagen mellan 2010 och 2018.
Om konsumenternas önskan att köra suv fortsätter att växa i samma takt som det gångna decenniet skulle efterfrågan på olja öka med nära 2 miljoner fat om dagen till år 2040, vilket skulle motsvara besparingen av utsläpp från nära 150 miljoner elbilar, skriver IEA.