Hoppa till innehållet

Klimat & Miljö

Statens bolag: Därför gör vi reklam för lågprisflyg

På sitt instagramkonto gör statliga Swedavia reklam för utländska flygbolags nya rutter.  Swedavias hållbarhetschef Lena Wennberg tycker att kritiken är orättvis.
På sitt instagramkonto gör statliga Swedavia reklam för utländska flygbolags nya rutter. Swedavias hållbarhetschef Lena Wennberg tycker att kritiken är orättvis. Bild: Faksimil/Swedavia/Instagram, Pressbild/Swedavia/Jonas Borg

Dagens ETC

Helstatliga Swedavia stoltserar med att flygplatsverksamheten är ”fri från utsläpp av fossil koldioxid”. Samtidigt storsatsar bolaget på reklam för lågprisflyg och charterresor.
– Med ständigt återkommande reklam för att flyga mer, oftare och utan klimathänsyn urholkar Swedavia snabbt sin trovärdighet i klimatfrågan, säger miljödebattören Mattias Goldmann.

Att lyfta fram utländska bolags nya lågprislinjer, uppmana oss att flyga till New York Fashion Week med Finnair eller resa till Cancun med Tui ingår inte i Swedavias uppdrag.

Ändå är det precis det som det helstatliga flygplatsbolaget ägnar sig åt, påpekar miljödebattören Mattias Goldmann. Han riktar nu skarp kritik mot Swedavia för att, via sina sociala medier-konton, återkommande göra reklam för nöjesresor och lågprisflyg. 

Vill du fortsätta?

Bli prenumerant på Dagens ETC!
Om du redan är det loggar du in här .

JUST NU: Prova en vecka utan kostnad

Från

Gör som över 24 000 andra – registrera ett konto på etc.se. Ingen bindningstid – avsluta när du vill.

POPULÄRT VAL: Läs hela sommaren

Från
99 kr för 3 mån
Beställ här

Vill du läsa hela sommaren till superpris? Prova 3 månader för 99 kronor. Ingen bindningstid.


Betala per år

Från

Du kan spara upp till 1 109 kr med en årsprenumeration på Dagens ETC.

Detta ingår:

  • Tidning varje dag i veckan
  • Läs den digitalt när och var du vill
  • Läs låsta artiklar på ETC.se
  • Tillgång till arkivet på sajt och i app
  • Garanterat inga fossila annonser