Hoppa till innehållet

Klimat & Miljö

Sportvärlden uppmanas att bryta med biljättarna

Toyota sponsrar cykeltävlingen Giro d’Italia.

Toyota sponsrar cykeltävlingen Giro d’Italia.

Bild: Fabio Ferrari/LaPresse/ap

Dagens ETC.

Sportbranschen måste sluta ge stora förorenare en plattform för grönmålning. Det budskapet framförs i en ny rapport som kartlägger hur bilindustrin satsar miljardbelopp på sponsoravtal för att stärka sin gröna image – samtidigt som de lobbar mot klimatregleringar.

På senare tid har miljögrupper varnat för hur stora företag utnyttjar sportsponsring som ett sätt att gröntvätta sina varumärken. En bransch som utmärker sig är bilindustrin, vars investeringar i idrottsrörelsen beräknas ha tredubblats sedan 2018.

Vill du fortsätta läsa?

Bli prenumerant på Dagens ETC!
Om du redan är det loggar du in här .

JUST NU: Prova en vecka utan kostnad

Från

Lås upp alla låsta artiklar en vecka utan kostnad. Ingen bindningstid.

Läs digitalt i 3 mån

Från

Prova 3 månader digitalt till superpris. Ingen bindningstid.

Betala per år

Från

Spara upp till 1 109 kr med en årsprenumeration på Dagens ETC.

Detta ingår:

  • Tidning varje dag i veckan
  • Läs den digitalt när och var du vill
  • Läs låsta artiklar på ETC.se
  • Tillgång till arkivet på sajt och i app
  • Garanterat inga fossila annonser
00:00 / 00:00