I Sverige äter vi mycket kött jämfört med många andra länder. Men köttätandet verkar vara på väg att minska, enligt senaste statistiken från Jordbruksverket. Mellan 2016 och 2018 minskade den årliga köttkonsumtionen från 87,7 kilo per person till 83,5 kilo per person.
De stora snabbmatskedjorna, som tillhör de största inköparna av kött i landet, känner såklart av vartåt marknadens vindar blåser. Alla har idag vegetariska och veganska alternativ på sina menyer.
– Jag tycker det är oerhört bra. Vi måste få fler personer att äta mer hållbart och dessa kedjor når ju ut till människor som vill ha mat snabbt i situationer där man inte brukar göra så hållbara val. Det är helt enkelt nödvändigt att aktörerna gör detta, säger Anna Richert, ansvarig för matfrågor och Köttguiden på världsnaturfonden WWF i Sverige.
Burger King är senast i raden att haka på vegotrenden och lanserade en vegetarisk version av burgaren whopper tidigare i år.
Tätpositionen innehas av Max som marknadsfört sig hårt som Sveriges grönaste snabbmatskedja sedan de lanserade sin första växtbaserade burgare 2015. Företaget har som målsättning att varannan burgare som säljs 2022 ska vara vegetarisk.
Max fälldes av RO
Men ibland blir reklamen lite för grön för verkligheten. Max hävdar att de är klimatpositiva eftersom de kompenserar för sina utsläpp och lanserade förra året sloganen ”För varje tugga hjälper du till att rädda klimatet”. I februari fälldes de av Reklamombudsmannen, RO, för vilseledande reklam.
– Det är ju jättebra att Max vill kompensera för sina utsläpp. Men jag tycker att det skaver att säga att man räddar klimatet för varje tugga man tar, sa Lars Zetterberg, klimatpolitisk expert på IVL Svenska Miljöinstitutet till Resumé Insikt några veckor innan RO:s utslag meddelades.