Ta med cykeln på tåget? Ja, men i så fall får den monteras ihop och packas ner i en väska. Så har förutsättningarna sett ut för den som vill resa med cykel på SJ:s tåg. Men när SJ nu köper in 25 nya snabbtåg kommer även cyklar att vara välkomna. Enligt Mikael Grinbaum, kommunikatör på SJ, är skälet ett beslut från EU.
– EU har bestämt att alla nya tåg ska ha plats för minst fyra cyklar, säger han.
Om SJ kommer följa minimikravet eller göra plats för fler cyklar än fyra är för tidigt att säga, enligt Mikael Grinbaum. Tågen kommer inte tas i drift förrän 2026. Per Hasselberg, ordförande i Cykelfrämjandet, hoppas på att det blir fler platser än så. Om inte annat hoppas han att efterfrågan kan påverka SJ.
– Det här är verkligen på tiden, men plats för fyra cyklar är en pseudolösning. Men EU:s krav öppnar ändå upp för ett kundtryck, och kanske kan det göra att SJ överger sin linje och faktiskt börjar satsa på cykelplats på riktigt, säger han.
Cyklar eller resenärer?
Per Hasselberg är kritisk till att det inte har gått att ta med cykeln på SJ:s tåg.
– Lösningsviljan från SJ har varit helt obefintlig. Man säger att man har ett miljötänk men tar inte ansvar för att delta i helhetslösningar. Ska du ta med cykeln på tåg genom Sverige får du använda de lokala tågen. Det går att krångla sig fram, men det är symtomatiskt att staten inte tar något ansvar för cykel.
SJ själva säger att skälet till att cyklar inte tillåts är att cyklar minskar möjligheten att ta med resenärer, och att det viktigaste är att får fler att välja tåg framför flyg eller bil.
– Om en resenär från vilket annat trafikslag som helt, utom cykel, byter till tåg är det en vinst för klimatet. SJ har, bland annat därför, satsat på att flytta resenärer från flyg och bil till tåget, säger Mikael Grinbaum.