Hoppa till innehållet

Klimat & Miljö

Sex saker du ska ha koll på i bränsledebatten

Lagen om reduktionsplikt trädde i kraft 2018 och innebär att drivmedelsleverantörer stegvis måste höja inblandningen av fossilfria bränslen i sin bensin och diesel fram till 2030. Syftet är att att minska utsläppen av fossila växthusgaser och att skapa en marknad för biodrivmedel. Nu när drivmedelspriserna stiger har reduktionsplikten hamnat i fokus.
Lagen om reduktionsplikt trädde i kraft 2018 och innebär att drivmedelsleverantörer stegvis måste höja inblandningen av fossilfria bränslen i sin bensin och diesel fram till 2030. Syftet är att att minska utsläppen av fossila växthusgaser och att skapa en marknad för biodrivmedel. Nu när drivmedelspriserna stiger har reduktionsplikten hamnat i fokus. Bild: Lise Åserud/TT

Dagens ETC.

Plötsligt har reduktionsplikten blivit ett het potatis i svensk politik. Men vad handlar den uppblossade debatten om?
Dagens ETC benar ut och sammanfattar.

1. Vad är ­reduktions­plikten?

Reduktionsplikten var en del av det nu spruckna januariavtalet mellan Socialdemokraterna, Centerpartiet, Liberalerna och Miljöpartiet. 

Vill du fortsätta läsa?

Bli prenumerant på Dagens ETC!
Om du redan är det loggar du in här .

Prova en vecka

Från

Provläs alla låsta artiklar en hel vecka utan kostnad. Avsluta när du vill.

Betala per månad – halva priset

Från

Du får halva priset första månaden. Avsluta när du vill.

Betala per år

Från

Spara upp till 1 109 kr med en årsprenumeration på Dagens ETC.

Detta ingår:

  • Tidning varje dag i veckan
  • Läs den digitalt när och var du vill
  • Läs låsta artiklar på ETC.se
  • Tillgång till arkivet på sajt och i app
  • Garanterat inga fossila annonser