Hoppa till innehållet

Klimat & Miljö

Sågar fossiljättarnas kampanjer: ”Ett stort bedrägeri”

Bild: Martin Watters

Dagens ETC.

Fossiljättar fortsätter pumpa upp olja men framställer sig i reklamen som ledare i klimatomställningen. Miljöorganisationen Client Earth har jämfört bolagens annonspåståenden med deras verkliga utsläpp. – De här företagen leder ingen omställning, de missleder allmänheten och ”tvättar” sin image med ”gröna” annonser, säger juristen Johnny White på Client Earth.

Klimatforskningen lämnar inget utrymme för tvivel. Fossil- och biomassaföretagen måste minska utsläppen drastiskt och på kort tid om vi ska ha en chans att hålla uppvärmningen inom hanterbara nivåer. Detta är inget som företagen numera förnekar. Tvärtom framställer de sig i reklamen som fanbärare för klimatomställningen. Det kan vara svårt för allmänheten, aktieägare och investerare att bedöma budskapens sanningshalt då företagen gör en del gröna investeringar. Nu visar en ny kartläggning från miljöorganisationen Client Earth svart på vitt vad reklambudskapen är värda.

Vill du fortsätta läsa?

Bli prenumerant på Dagens ETC!
Om du redan är det loggar du in här .

BARA IDAG: Prova en hel månad utan kostnad

Från

Lås upp alla låsta artiklar en hel månad utan kostnad. Ingen bindningstid.

Läs digitalt i 3 mån

Från

Prova 3 månader digitalt till superpris. Ingen bindningstid.

Betala per år

Från

Spara upp till 1 109 kr med en årsprenumeration på Dagens ETC.

Detta ingår:

  • Tidning varje dag i veckan
  • Läs den digitalt när och var du vill
  • Läs låsta artiklar på ETC.se
  • Tillgång till arkivet på sajt och i app
  • Garanterat inga fossila annonser