Hoppa till innehållet

Klimat & Miljö

Sågar BMW: Kändisfrontad kampanj är greenwash

I BMW-kampanjen syns artister som duon Icona Pop och Timbuktu. ”Oerhört oetiskt” säger Gustav Martner, tidigare reklamprofil och nu på Greenpeace, om BMW:s påståenden.
I BMW-kampanjen syns artister som duon Icona Pop och Timbuktu. ”Oerhört oetiskt” säger Gustav Martner, tidigare reklamprofil och nu på Greenpeace, om BMW:s påståenden.

Dagens ETC.

Timbuktu är en av flera kändisar som just nu marknadsför BMW:s lyxiga elbil iX i en stor svensk reklamkampanj. Men bilmodellen går i dagsläget inte att få tag på. Samtidigt fortsätter BMW att göra reklam för fordonet utomlands med samma hållbarhetspåståenden som företaget redan fällts för i Sverige. När Dagens ETC konfronterar BMW med dessa uppgifter försvinner direkt ett inlägg med en influencer.

”Det är helt otroligt att gamla fiskenät kan återvinnas och bli golvmattor i min BMWiX.” Citatet, tillsammans med en bild på artisten Jason Timbuktu Diakité, pryder BMW:s reklamannons för den nya suv-modellen iX – en helt elektrisk elbil som bolaget nu visar upp i en påkostad marknadsföringskampanj. Utöver Diakité medverkar bland andra artistduon Icona pop i reklamfilmer för modellen som saluförs med påståenden om nollutsläpp och delvis återvunnet material. 
Men för de välbeställda svenskar – prislappen är satt till en dryg miljon kronor – som blir sugna på att skaffa sig elbilen riskerar köplusten att vändas i besvikelse. Kruxet är nämligen att den i dagsläget inte går att få tag på. 

Vill du fortsätta läsa?

Bli prenumerant på Dagens ETC!
Om du redan är det loggar du in här .

Betala per vecka

Från
Din prenumeration på Dagens ETC förnyas varje vecka. Avsluta när du vill.

Betala per månad

Från
Din prenumeration på Dagens ETC förnyas varje månad. Avsluta när du vill.

Detta ingår:

  • Tidning varje dag i veckan
  • Läs den digitalt när och var du vill
  • Läs låsta artiklar på ETC.se
  • Tillgång till arkivet på sajt och i app
  • Garanterat inga fossila annonser