Hoppa till innehållet

Klimat & Miljö

Så vill Stockholms styre få bort trafikutsläppen

Bild: Fredrik Hjerling & Helena Landstedt/TT

Dagens ETC.

Senast 2030 ska all trafik i Stockholms innerstad vara utsläppsfri om kommunpolitikerna får som de vill. Men alla är inte nöjda. Enligt kritikerna missgynnas människor som inte har råd med en Tesla.

– De med kärvast ekonomi åker sällan bil. Ska vi stötta människor med lite pengar måste vi satsa på kollektivtrafiken, svarar borgarrådet Åsa Lindhagen (MP).

I allt fler städer i världen får biltrafiken maka på sig till förmån för gågator, cykelvägar och nya grönområden. I svenska städer har utvecklingen gått långsamt, men det nya rödgröna styret i Stockholm presenterade strax efter tillträdet en del konkreta planer för en – om inte bilfri – så i alla fall utsläppsfri innerstad. Med start 2024 ska hela Gamla stan och delar av city stängas av för fossilbilar, med undantag för de mest utsläppssnåla gas­bilarna och – när det gäller tunga fordon – de renaste laddhybriderna. Miljözonen ska vara helt införd 2026. Dessutom kvarstår målet om att hela innerstan ska vara utsläppsfri senast 2030, ett mål som den då blågröna majoriteten i Stockholm klubbade 2021. Det ska nås utan förbud, men genom högre trängsel- och parkeringsavgifter för dem som inte kör på el.

Vill du fortsätta läsa?

Bli prenumerant på Dagens ETC!
Om du redan är det loggar du in här .

JUST NU: Prova en hel månad utan kostnad

Från

Lås upp alla låsta artiklar en månad utan kostnad. Ingen bindningstid.

3 månader för bara 99 kr

Från

Spara 603 kr och läs ända fram till vår.

Betala per år

Från

Spara upp till 1 109 kr med en årsprenumeration på Dagens ETC.

Detta ingår:

  • Tidning varje dag i veckan
  • Läs den digitalt när och var du vill
  • Läs låsta artiklar på ETC.se
  • Tillgång till arkivet på sajt och i app
  • Garanterat inga fossila annonser