Enligt klimatvetenskapen är så kallade koldioxidbudgetar ett bättre mått än årliga utsläppsnivåer för att räkna ut hur mycket utsläppen måste minska för att temperaturhöjningen ska hållas väl under två grader. En koldioxidbudget kan upprättas för världen, för enskilda länder eller regioner. I Sverige antar allt fler kommuner koldioxidbudgetar som en del av sitt klimatarbete. I Varberg var det Vänsterpartiet som lanserade förslaget som nästan enhälligt röstades igenom i januari. Bara Sverigedemokraterna reserverade sig.
– Vi behöver minska våra utsläpp med 12 procent om året i 23 år för att bidra med vår del till Parisavtalet, säger kommunens samhällsutvecklingsdirektör Josefin Selander.
Sedan millennieskiftet har Varberg släppt ut närmare sex miljoner ton koldioxid. Inom ramen för Parisavtalet kan kommunen släppa ut ytterligare knappt två miljoner ton.
– Så vi ligger inte jättebra till. Det är en väldigt stor utmaning att minska utsläppen så mycket, säger Josefin Selander.
Klimatgrafik
Exakt hur utsläppsminskningarna ska bli verklighet är ännu inte klart. Kommunen har precis tagit emot underlaget för koldioxidbudgeten, som den ideella föreningen Klimatsekretariatet tagit fram.
– Vi håller på att ta fram en klimat- och energistrategi för att hantera utmaningarna som budgeten illustrerar. Man kan säga att koldioxidbudgeten ger oss något att utgå ifrån i klimatarbetet.
– Vi tänker också att budgeten kan göra det enklare att kommunicera de här rätt svåra frågorna kring koldioxidutsläpp, säger hon.
Det innebär bland annat att kommuninvånare ska kunna ta del av en graf på hemsidan som illustrerar aktuellt utsläppsläge och hur mycket utsläppen måste minska för att hålla budget.
Bättre kollektivtrafik
Den största utmaningen är att få ner utsläppen från transporter.
– Det handlar bland annat om att upphandla fossilfria fordon och om bättre kollektivtrafik. Just nu byggs Västkustbanan i tunnel under Varberg och den kommer att få en ny centralt belägen station. Många i Varberg pendlar till Göteborg och även söderut.
Kommunen ska också bygga en ny station i Väröbacka för att få fler att välja kollektiva färdmedel.
– Sen handlar det om vilken mat vi serverar i våra verksamheter, om att verka för en mer cirkulär ekonomi och om att bygga och förvalta klimatsmarta byggnader.
– Kommunen växer kraftigt och vi bygger också en del trähus för att minska klimatavtrycket och för att prova nya tekniker, säger Josefin Selander.