Hoppa till innehållet

Greenwash

Så lurar bolagen dig att handla "hållbart"

Volvo har fällts av både Reklamombudsmannen och Konsumentverket för reklam med budskapet ”Tänk lite mer på miljön. Köp ny bil i helgen” och ”Nu finns miljömotor till alla våra modeller”.
Volvo har fällts av både Reklamombudsmannen och Konsumentverket för reklam med budskapet ”Tänk lite mer på miljön. Köp ny bil i helgen” och ”Nu finns miljömotor till alla våra modeller”. Bild: Bild: Volvo

Dagens ETC. Miljövänlig, ekologisk och grön är exempel på begrepp som inte får användas hur som helst i reklamen. Det har Konsumentverket och Marknadsdomstolen slagit fast. Men i jakten på de medvetna konsumenterna hittar företag andra nya sätt att grönmåla sina produkter.
– Vi behöver få in anmälningar och klagomål från allmänheten, säger Ulf Stefansson, jurist på Konsumentverket.


På en enkel promenad genom snabbköpet möts du av de gröna budskapen. ”Välj eko. Bättre för miljön. Det gröna alternativet. Hållbart fiske.” Studier som har gjorts visar att minst hälften av de svenska konsumenterna bryr sig som hur varorna har producerats när de ska välja vad de handlar, så det finns pengar att vinna på att framstå som miljömedveten.

Vill du fortsätta läsa?

Bli prenumerant på Dagens ETC!
Om du redan är det loggar du in här .

Betala per vecka

Från
Din prenumeration på Dagens ETC förnyas varje vecka. Avsluta när du vill.

Betala per månad

Från
Din prenumeration på Dagens ETC förnyas varje månad. Avsluta när du vill.

Detta ingår:

  • Tidning varje dag i veckan
  • Läs den digitalt när och var du vill
  • Läs låsta artiklar på ETC.se
  • Tillgång till arkivet på sajt och i app
  • Garanterat inga fossila annonser