Hoppa till innehållet

Klimat & Miljö

Så blev oljebolagen hjältar inom grön energi ... eller?

Oljebolagens reklam handlar väldigt lite om olja.
Oljebolagens reklam handlar väldigt lite om olja. Bild: Bild: TT

Dagens ETC

Nuförtiden är de stora oljebolagen miljö­hjältar. Åtminstone i sin egen reklam. I över 100 år har oljejättarna varit ledande inom marknadsföring och skickligt anpassat budskapen efter tidsandan. Det visar en ny avhandling från Linköpings universitet.

Nuförtiden är de stora oljebolagen miljö­hjältar. Åtminstone i sin egen reklam. I över 100 år har oljejättarna varit ledande inom marknadsföring och skickligt anpassat budskapen efter tidsandan. Det visar en ny avhandling från Linköpings universitet.

Vill du fortsätta läsa?

Bli prenumerant på Dagens ETC!
Om du redan är det loggar du in här .

JUST NU: Prova en vecka utan kostnad

Från

Lås upp alla låsta artiklar en hel vecka utan kostnad. Ingen bindningstid.

3 månaders sommarrabatt

Från

Hela sommaren till superpris: 3 mån för 99 kr. Ingen bindningstid.

Betala per år

Från

Spara upp till 1 109 kr med en årsprenumeration på Dagens ETC.

Detta ingår:

  • Tidning varje dag i veckan
  • Läs den digitalt när och var du vill
  • Läs låsta artiklar på ETC.se
  • Tillgång till arkivet på sajt och i app
  • Garanterat inga fossila annonser